טיפים לכתיבת תוכנית עסקית

 

טיפים לכתיבת תוכנית עסקיתכל בעל עסק, צריך שתהיה לו תוכנית עסקית על פי הוא יעבוד ולפיה הוא ידע אם הוא עמד במטרות וביעדים שהציב לעצמו או לא. תוכנית שכזו, יכולה להיכתב בצורות שונות ובתקופות זמן משתנות. הכל בהתאם למטרה שלשמה הוא נדרש לתוכנית, וכמובן שכל תוכנית תשתנה בהתאם לתנאים בהם העסק נמצא באותה נקודת זמן.

 

ישנן סיבות שונות מדוע נדרש לכתוב תוכנית עסקית. בהמשך המאמר, אנחנו נציג את נקודות הזמן בהן נרצה לכתוב תוכנית שכזו, וכן נסביר מה צריך לעשות לפני כן וכיצד כותבים אותה בפועל. בעיקרון, ההמלצה היא שכל בעל עסק יחזיק ברשותו תוכנית שתלווה אותו, לא משנה אם מדובר בעסק גדול או קטן. באופן טבעי, ככל שהעסק יותר גדול ומורכב, כך גם התוכנית תהיה יותר מורכבת, מלאה פרטים והיבטים שונים.

 

הרבה פעמים בעלי עסקים שאין להם ניסיון וידע בתחום, נוהגים לחשוב שתוכנית עסקית  היא תוכנית שנועדה להציב אך ורק מטרות לשנה הקרובה, כמין תוכנית יעדים. אומנם התוכנית אמורה לייצר חזון מסוים לעסק, אך כפי שנוכל לראות בהמשך, החזון נבנה כתוצאה מפרטים ותנאים שונים שעומדים לרשות בעל העסק, ומתבססים על שורה ארוכה של נתונים שצריך לבחון אותם ולהתייחס אליהם. אחרת, המטרות והיעדים שיוצבו לא יהיו בהכרח תואמים למציאות ועל כן יהיה בלתי ניתן לממש אותם.

לשם מה כותבים תוכניות עסקיות?

ישנן סיבות שונות מדוע יש צורך לכתוב תוכניות עסקיות. לכן אנחנו גם לא בהכרח נכתוב אותן בנקודת זמן אחת, ספציפית, אלא במצבים שונים. סביר להניח שהתוכנית גם תשתנה עם הזמן, בין אם זה כתוצאה משינוי בנתונים של העסק ובין אם זה בגלל שהצורך לעשות שימוש בתוכנית, ישתנה.

 

הנה מספר דוגמאות, מתי ולמה כותבים תוכניות עסקיות:

  • בשלב ההקמה – אז מבקשים להציג תוכנית עסקית לשנה הראשונה ואולי מעבר לכך.

  • בשלב גיוס משקיעים ומימון – כשרוצים לפנות למשקיעים במטרה שישקיעו בעסק, אז צריך להציג תוכנית עסקית שתספק להם סיבות מדוע לעשות זאת. זה נכון גם במקרים של בנקים וגופי מימון חוץ בנקאיים.

  • שלב גיוס שותפים – כאשר בעל עסק רוצה להכניס שותף חדש, אז הוא יציג בפניו תוכנית מפורטת ומלאה, בשביל לקדם את העניין.

  • חדירה לשוק חדש – עסק קיים אשר רוצה להיכנס לשוק חדש, בין אם זה מדינה, מגזר, מוצרים חדשים, אז הוא צריך תוכנית עסקית שתפרט כיצד לעשות זאת, אילו אמצעים ומשאבים עומדים לרשותו.

  • שלב התפתחות והתרחבות – כל עסק המעוניין להתרחב בצורות שונות, צריך תוכנית מסודרת כיצד לעשות זאת.

  • כל כמה שנים – בכל פעם כשמסיימים תוכנית אחת ועומדים במטרות וביעדים שלה, צריך לכתוב תוכנית חדשה בשביל שיהיה ניתן לבחון את המצב של העסק ולקבוע מטרות ויעדים חדשים.

חשוב להבדיל, ישנם שני סוגים של תוכניות עסקיות. תוכנית עסקית פנימית המיועדת לבעלים ולמנהלים שלו, והיא מיועדת לקידום העסק בצורות שונות. לעומת זאת, קיימת תוכנית עסקית חיצונית המיועדת לגיוס משקיעים, מימון, שותפים וכדומה.

טיפים לכתיבה נכונה

בחלק זה, נציג בפניכם טיפים שונים שיכולים לעזור בתהליך הכתיבה. כמובן שכל אחד צריך לבחון איזה סוג תוכנית הוא רוצה לכתוב, לשם מה היא מיועדת, מה האפשרויות שעומדות לרשותו, ורק אז להחליט באילו טיפים להשתמש ואיך לכתוב את התוכנית שלו. כפי שיהיה ניתן לראות, ישנם טיפים שאי אפשר לדלג עליהם או לבצע אותם אחרת ממה שכתוב.

 

הטיפ הראשון – תחליטו מראש לשם מה התוכנית מיועדת ואילו צרכים היא תשרת. קרי, האם התוכנית מיועדת לשימוש פנימי או חיצוני, האם היא מיועדת עבור גיוס משקיעים והון או לצורך מנהלים ועובדים בתוך העסק.

 

הטיפ השני – כשניגשים לכתוב תוכנית צריך שיהיה ברשותנו את כל המידע הרלוונטי, בצורה אמינה, שקופה, מלאה, בלי להחסיר דבר ובלי לעשות הנחות. תוכנית שמתבססת על נתונים לא נכונים, חלקיים, או שחסרים בה פרטים, היא תוכנית לא טובה שלא תשרת את הצרכים שלנו ועלולה להביא אותנו לקבוע יעדים ומטרות לא נכונים, או למנוע מגורמים חיצוניים לרצות להיות חלק מהעסק שלנו. לכן חשוב לעשות מחקר מקיף אודות העסק, לפני שניגשים לכתוב תוכנית כזו.

 

הטיפ השלישי – התוכנית אמורה להכיל את כל הנושאים, בצורה מסודרת, מפורטת, רהוטה וברורה. החל מכוח אדם, מלאי, מחזור עסקים, נכסים, מצב כספי, לקוחות, אסטרטגיית שיווק ופרסום, שווקים בהם העסק מתנהל ועוד. כל דבר צריך לקבל פרק משלו, והוא צריך להיות כתוב בצורה ברורה ומסודרת.

 

הטיפ הרביעי – רצוי מאוד להיעזר בגורמי מקצוע. בין אם אתם מכירים את הדרך בה כותבים תוכנית כזו ובין אם לאו. אנשי מקצוע שמתמחים בכך, יכולים גם לעזור בתהליך הכתיבה וגם יכולים לספק נקודת מבט חיצונית, אובייקטיבית. כמובן חשוב שיהיה הסכם עבודה שיסדיר את התנאים ובפרט יתייחס לכל הנושא של שמירה על סודיות.

בהקשר זה חשוב להדגיש, כשמציגים תוכנית עסקית בפני גורמים חיצוניים, יש לדרוש שיחתמו על כתב סודיות, לא לעשות שימוש בחומרים שהתגלו בפניהם וכמובן לא יספרו על כך לאיש.

 

הטיפ החמישי – צריך שתהיה לוגיקה בתוכנית, היגיון ברור שקל להסביר אותו. למשל, אם מחליטים על מטרה או יעד מסוים, למשל, יעד למחזור מסוים בשנה הבאה, צריך שיהיה ברור כיצד אתם מתכוונים להגיע אל הנקודה הזאת. בלי להשאיר פינות פתוחות וסימני שאלה.

 

הטיפ השישי – התוכנית צריכה להיות מסודרת גם באופן הצגתה. קרי, צריך שיהיה תוכן עניינים, מקורות, שקפים, ורצוי מאוד גם לכתוב תקציר תוכנית, זאת מאחר וישנם מנהלים ובכירים אחרים אשר אין להם מספיק זמן (או רצון) לקרוא תוכנית שלמה והם מעדיפים לקרוא תקציר ברור ומפורט.

 

 

מעוניינים לפרסם מאמר באתר המלצה?

חייגו 0722-400-400

או שלחו מייל ל info@hamlatza.co.il ונחזור אליכם בהקדם

 

נושאים נוספים באתר "המלצה" שאולי יעניינו אתכם:

 

 

 

 

 

 

 

 

רישום עסקים לאתר
המלצות טיולים בארץ
המלצות טיולים בחול
רישום המלצה חדשה
המלצות טיולים בארץ