הוספת ירקות לתזונת הילדים

הוספת ירקות לתזונת הילדיםאחת המשימות המאתגרות יותר עבור הורים היא לגרום להם לאכול ירקות, מה שגורם להורים רבים לתסכול לא קטן במשך השנים, זאת מתוך דאגה לבריאותם של הקטנים, על מנת שיגדלו להיות מבוגרים חסונים ובריאים. אספנו מספר טיפים שככל הנראה הביאו למצב של ילדים שאוכלים יותר ירקות ולהורים מאושרים יותר. להלן העצות שכדאי לזכור או לשמור:

 

עשו קניות עם הילדים

אפשרו לילד לבחור חלק מהירקות שייכללו בארוחת הערב. כאשר הילד נוגע בירק, מריח אותו, מביע עניין מהצבעים, הוא חש חיבור טבעי יותר למה שייאכל בארוחת הערב.

 

נצלו את זמן הרעב שלהם

כאשר הילדים רעבים, הם יאכלו מה שהם רואים. טרם ארוחת הערב, הניחו צלחת מלאה ירקות מפתים בצבעיהם – גמבה, מלפפון, גזר... – לצד מטבל שהילד עשוי לאהוב (או אוהב).

 

תנו להם אפשרויות

דאגו כי ארוחת הערב תכלול ירקות מבושלים וירקות חיים – אפשרו לילדים לבחור. חשבו על הריח, הטקסטורה והצבע של ירק חדש שאתם מעוניינים להכיר לילד. ייתכן שהילד שלכם יאהב סלק במצבו החי והפריך, אך יתעבו אותו כאשר הוא מבושל, או בתוך תבשיל.

 

לטעום לפחות ביס אחד

קבעו את הכלל בארוחה, על-פיו על הילד לטעום ביס אחד מהמאכל לפני שהוא מסרב להמשיך לאכלו. כאשר הילד טועם מהאוכל, הוא עשוי להתרגל אליו ואולי אף לאהוב אותו (בסופו של דבר).

 

אל תכריחו אותו לסיים את הצלחת; צרו תמריץ לאכילה

להכריח את הילד לסיים את הצלחת יוצר תמריץ שלילי ולא מעודד את הילד לשבת לארוחת הערב, כפי שהייתם בוודאי רוצים. דרשו ביס בודד. תוכלו ליצור תמריץ חיובי למקרה בו הילד מנסה ירק שהוא אינו אוהב (לדוגמא – זמן אקסטרה למשחק במחשב/טלוויזיה, מדבקות ועוד...)

 

הכינו לפחות מנה אחת עם הילדים

כאשר הילד מכין את המנה בעצמו, הוא מרגיש מחובר אליה ומטבע הדברים ישמח לאכול ממנה וכנראה אף ייהנה מהמנה שהכין ביחס למנות אחרות שהוכנו על-ידי אחרים.

 

ערב צמחוני / טבעוני אחת לשבוע

בערב צמחוני יש לילדים הזדמנות לאכול ירקות במגוון סוגים ואופנים – חומוס עם ירקות, חציל בטחינה, המבורגר פטריות ואפשרויות אחרות רבות מספור.

 

הנגישו את האוכל

דאגו ככל הניתן שבמקרר יהיו תמיד ירקות חתוכים (על מדף בגובה הילד ובאופן המאפשר לו לראות).

 

אל תחששו לפעול באופן מחוכם

תוכלו להכניס ולכלול ירקות בארוחת ילדכם במגוון דרכים כמו אלו שלהלן:

  • הוסיפו פירות שונים לפנקייק ולדגני הבוקר שלהם.
  • הוסיפו חתיכות קטנות של ירקות מבושלים לסלט תפוחי אדמה או סלט פסטה.
  • הוסיפו פטריות, זוקיני או תרד לרוטב של המקרוני.
  • אפו עוגת גזר מתקתקה.
  • הוסיפו ירקות מרוסקים ללחם הביתי שאתם אופים ולחלק ה"קשה" של הפיצה.
  • שייקים צבעוניים! אחד המאכלים שיכולים להפנט ילדים. השתמשו בחלב סויה או יוגורט טבעוני והכניסו אליהם פירות טריים.

הפכו את הירקות לאמנות של ממש

דרך מוכחת לשילוב ירקות בארוחות הערב והצהריים היא להפוך את הירקות לחומר אכיל של יצירה. השתמשו בדמיונכם הפורה ליצירת ירקות אומנותיים בהם הילדים ייהנו לשחק ולאכול. שילוב של משחק ואוכל הוא ערובה לכך שהילדים יאכלו יותר ירקות ביחס לאופן האכילה הסטנדרטי.