הלחמים הקלים הכי מומלצים - כיצד לבחור את הלחם הנכון?

מבט חטוף במדף הלחם בסופר מביא אותנו למסקנה – יש יותר סוגי לחמים מאשר אנחנו יודעים לספור. אז איך נדע איך לבחור את הלחם המתאים לנו?

אלו סוגי הלחמים הקיימים:

 

לחם לבן – הכי פשוט, נאפה מקמח לבן, אולי הכי פחות בריא מכולם.
לחם אחיד – נאפה מקמח כהה (אחיד), המכיל מלבד חלבון ופחמימות גם סיבים תזונתיים, ויטמינים ונוגדי חימצון. זהו לא קמח מלא, שימו לב. בעבר הוא נקרא לחם שחור.
לחם מלא – זהו לחם מקמח מלא, אשר בעצם נטחן מגרגיר חיטה שלם. הוא מכיל הכי הרבה ערכים תזונתיים, ויטמינים ונוגדי חימצון, ומעבר לכך הוא מכיל גם סיבים תזונתיים המאטים את תהליך העיכול.
לחם קל – הנה ה"טריק", לחם מוגדר כלחם קל אם כמות הקלוריות בו נמוכה לפחות ב-1/3 בהשוואה לאותו הלחם בגרסה רגילה. הוא יכול להיות מיוצר מקמח לבן, מקמח מלא או מקמח אחיד. לרוב, שתי פרוסות של לחם קל שוות בערכן הקלורי והתזונתי לערכה של פרוסת לחם רגיל אחת.
לחם דגנים – אלו קבוצת לחמים אשר נאפים בדרך כלל מקמח מלא, בתוספת דגנים, גרעינים וקמחים מדגנים שונים כגון: שיבולת שועל, זרעי חמניה, זרעי פשתן וכיוצא באלה. הדגנים והגרעינים מוסיפים ערכים תזונתיים ללחם.
לחם שיפון – זהו לחם הנאפה מקמח שיפון, הוא מכיל שלל ערכים תזונתיים, ויטמינים, סיבים וברזל. זהו לחם אשר מומלץ לבעלי נטיה לסכרת, שכן הוא מתפרק לאט יותר ולכן מעלה את רמות הסוכר בדם בצורה איטית יותר.
לחם שאור/מחמצת – תהליך ההתפחה נעשה באמצעות מחמצת טבעית, במקום שמרים, מה שמקנה לו טעם ומרקם יחודיים.
לחם פומפרניקל – זהו לחם שיפון אשר מותפח באמצעות מחמצת טבעית, תוספת המחמצת משנה מעט את הטעם והמרקם של הלחם.
לחם כוסמין – זהו לחם אשר נאפה מקמח כוסמין, אשר הרכב החלבון שלו שונה מעט מקמח חיטה, ולכן הוא לעיתים קל יותר לעיכול.

לאחר שהכרנו את סוגי הלחמים הקיימים, והבננו את הרכביהם היחודיים, ניתן לבחור בצורה טובה יותר.

טיפים כלליים: אנשים בעלי רגישות לגלוטן, שהוא בעצם חלבון החיטה, יעדיפו לחמים קלים בעלי הרכב חלבון שונה, כגון לחמי כוסמין ושיפון. אנשים בעלי נטיה לרמות סוכר גבוהות, או נטיה לסכרת, יעדיפו לחמים אשר מתעכלים בצורה איטית יותר, כגון לחמי שיפון, דגנים או פומפרניקל, שכן עיכול ארוך יותר אומר שרמות הסוכר יעלו בצורה מבוקרת ואיטית יותר.