תזונה נכונה – מהי?

תזונה נכונהתזונה רגילה לעיתים קרובות מכילה המון "ג'אנק",יען כי – אוכל "זבל". על אף זאת, אכילה בריאה לא חייבת להיות מורכבת – אלא תלויה בעיקר בשינוי חשיבתי. במאמר זה נספק עקרונות אחדים אותם כל אדם רצוי שידע בנוגע לתחום של תזונה נכונה.

 

אקסטרה סוכר – מתכון לאסון

כולנו נסכים שתוספות סוכר למיניהן אינן טובות לגופינו. יש הסבורים כי סוכר הוא רק "קלוריות ריקות", בעוד אחרים מאמינים אמונה שלמה שהוא מעודד הופעתן של מחלות מסוכנות. עובדה היא שתוספות סוכר כדוגמת סירופ תירס וסוכר לבן עתירי הפרוקטוז מכילים קלוריות ריקות.

 

סוכר אינו כולל חומרי הזנה ואם אוכלים הרבה ממנו, הרי שזה בא על-חשבון חומרים מזינים שהגוף יכול היה לקבל. זוהי דוגמא אחת ויחידה בלבד. ישנן סכנות אחרות נוספות וחמורות בצריכה רבה של סוכר, אותן אנו למדים משנה לשנה. תוכן הפרוקטוז הגבוה של הסוכר מוביל להשמנת יתר, סוכרת, מחלות כלי דם ולב ובעיות בתפקוד המיני.

 

 

החשיבות במניעת מחסור בוויטמין D

ייחודיותו של ויטמין D היא בכך שהוא מתפקד כהורמון סטרואידים בגופינו. העור זוכה בוויטמין D בזמן החשיפה לקרינת שמש טבעית, אולם רבים עדיין סובלים ממחסור בו. במקומות רבים על-פני הפלנטה השמש אינה זמינה במשך מרבית השנה ואילו במקומות אחרים, רבים מאמינים באופן שגוי כי חשיפה לשמש עלולה להזיק להם, מה שמעודד אותם להשתמש בקרם הגנה, החוסם את האפשרות לקבלת ויטמין D מהטבע. החכמה כאן היא להיחשף לשמש בצורה חכמה ולא מוגזמת.

 

מחסור בוויטמין D מביא למחסור בהורמון חיוני לגוף וקשור במחלות מורכבות שונות, לרבות אוסטיאופורוזיס, סרטן וסוכרת. שיטה יעילה להבנת רמות סוכר מותרות בגוף היא היוועצות עם רופא בעל הבנה בתזונה ומדידת רמות הוויטמין בדם.

לצערנו, קשה לקבל כמות מספקת של ויטמין D מהתזונה בלבד. חשיפה לשמש לעיתים אינה מספיקה או אינה מתאפשרת ולכן נטילת תוסף D3 זו שיטה טובה למניעה או שינוי של חוסר זה.

 

 

פחמימות מזוקקות: הכל מלבד בריאות

ישנם הסבורים ששומן הוא שורש הרע, בעוד שאחרים מאמינים שדווקא פחמימות הן שחקניות מפתח בהשמנת יותר ובמחלות כרוניות אחרות. על אף זאת, כולם יסכימו שפחמימות מזוקקות אינן טובות לנו. ישנם חומרים מזינים אחדים שנמצאים במזונות עשירים בפחמימות בריאות, כדוגמת דגנים מלאים.

 

עם זאת, עיבוד הדגנים כולל לרוב הסרה של חומרים מזינים, מה שמותיר בפחמימות מרכיבים רעים לגוף וכמויות מרשימות של גלוקוז. צריכת פחמימות מזוקקות מביאות לשינויים מהירים בסוכר הדם וכך לקפיצה ברמות האינסולין, המפעילה אחסון שומן, עמידות לאינסולין ומחלות כגון סוכרת והשמנת יתר.

 

 

אומגה 3 – שומן חיוני לתזונה טובה

שומן מסוג אומגה 3 קריטי לתזונה בריאה, אך מרביתנו איננו מקבלים מספיק מהם. מדובר בחומצות שומן החשובות לתפקוד תקין. מחסור בחומר זה קשור ב-IQ נמוך יותר, הפרעות נפשיות שונות, מחלות לב ועוד.

 

 
שומני טראנס: להימנע ככל האפשר

שומן טראנס מוכר גם כשומן מוקשה חלקית. הוא מיוצר על-ידי ערבוב של שומנים בלתי רוויים בגז מימן בטמפרטורה גבוהה והופכים לסכנת חיים ממשית.

 

שומן טראנס מגדיל רמות כולסטרול רע ומקטין רמות כולסטרול טוב. הוא מבין לדלקה, השמנה ועמידות לאינסולין. צריכת שומן טראנס מביאה בטווח הארוך לדיכאון, אלצהיימר, מחלות לב, סוכרת והשמנה ולכן מומלץ בחום להימנע מהם.

 

צריכת ירקות משפרת בריאות

אין ספק שירקות מעולים לגוף. הם עשירים במינרלים, ויטמינים, נוגדי חמצון וסיבים ומכילים מגון עצום של חומרי הזנה שהמדע ממשיך לחקור. תצפיות מחקריות גילו שאכילת ירקות קשורה בבריאות משופרת וסיכון קטן יותר למחלות.