רואים 2020: מגמות בשוק הרכב בישראל

מגמות בשוק הרכב בישראלהשנה החדשה שבפתח מביאה איתה שינויים שישפיעו על שוק הרכב בישראל. אילו רכבים יסעו על הכבישים בשנים הקרובות, מי מלך הכביש, וכיצד קשורות לכך תקנות הזיהום האירופאיות? מדריך

יובל בנר

 

שנת 2020 הולכת להציג בפני הנהג הישראלי שורה של שינויים בשוק הרכב הישראלי – מהו סוג הרכב הפופולרי ביותר, איך משפיע השינוי במיסוי הירוק על הבחירות שלנו בסוכנות הרכב? האם רפורמה זו תהפוך אותנו לירוקים יותר ביחס לשנה שעברה, או דווקא תציב אותנו במקום בעייתי ויתכן שאף מזהם יותר? איך נרכוש מכוניות בשנים הבאות ובפרט בשנה הקרובה ומתי הו מתי נוכל להזמין הביתה רכב שיתופי בטאצ' אחד? יצאנו לדרך.

מיסוי חדש: על מה ולמה

החל מהראשון בינואר 2020 יעלה המס על רכבים היברידיים ב-15% – מ-30% מס ל-45%. המס עבור רכב פלאג-אין, המשתייך לקטגוריה יקרה וחסכונית יותר בדרך כלל, יעלה מ-20% ל- 25%. לעומתם, רכב חשמלי מלא ישאר על אותה מדרגת מס –  10% בלבד.

 

שנת 2020 תנחית בארץ הקודש לא מעט דגמים היברידיים חדשים, ואף מותג סיני חשמלי חדש. מצד שני העלייה במיסוי הרכבים ההיברידיים, שנועדה מלכתחילה לעודד רכישה של רכבים חשמליים, עשויה להביא דווקא לפעולה ההפוכה – לפחות בטווח הקרוב. זאת מכיוון שעליית מחירי הדגמים ההיברידיים תציב אותם בתחרות חדשה עם רכבי הפנאי הפחות ירוקים, שהפכו לפופולריים במיוחד בשנים האחרונות.

פרטי או ליסינג

אז מה רוצה הצרכן? פשוט מאד, ליהנות מרכב חדש ואיכותי ולשלם כמה שפחות. מה מאפשר זאת? עסקאות ליסינג פרטי, למשל, מאפשרות ללקוח לרכוש רכב ולפרוס את התשלום עליו לתקופה ארוכה. זאת מבלי להתחייב על רכישתו.

למה זה טוב? נראה כי לאחר שנים רבות בהן בעלות על רכב הייתה סמל סטטוס מובהק, בשנים האחרונות הנהג הישראלי מגלה פחות עניין בנושא. זאת כיוון שיתכן והרכב הבא יעבור חזרה לחברת הליסינג ולאו דווקא ימכר לשוק הפרטי. שנית, עקב חוסר וודאות בשוק המשומשות והחדשות, לקוחות רבים מעדיפים להגביל את עצמם באורך זמן העיסקה ולא להחזיק בבעלותם רכב לזמן ארוך מתקופה זו.

אז מה יבחר הנהג הישראלי ב-2020

הנהגים האירופאים מתכוננים לאיסור העתידי לשימוש ברכבי בנזין ודיזל בשטחן, ומצטיידים ברכבים לא מזהמים כבר מעכשיו. המשמעות מבחינת הנהג הישראל היא שרוב רכבי החשמל ינותבו לאירופה עקב העליה החדה בביקוש. לנו ישארו בעיקר רכבי הבנזין והדיזל אשר בנוסף להיותם יקרים, יהפכו גם ללא אטרקטיביים ועלולים להפסיד בטבלת המכירות לרכבי הפנאי בעלי מנועי הבנזין והדיזל המזהמים יותר. האחרונים גם צפויים להעלות את הוצאות הרכב שלנו, בשל הדלק הרב אותו הם צורכים. 

 

לסיכום, המשוואה פשוטה: אם ברצונך לרכוש רכב היברידי, כדאי שתעשה זאת לפני ינואר 2020, אך יש לקחת בחשבון שרכבים אלו יהיו עדיין מהמלאי הישן עליהם שילמו היבואנים מס מופחת. עם סיומו של מלאי זה –  יעלה המחיר בהתאם. על הדרך, כדאי לבדוק מהו ליסינג פרטי, האם ניתן לרכוש אותו ללא מקדמה והאם הוא מאפשר לך ליהנות מרכב חדש באופן שמתאים לך יותר. נסיעה טובה.

 

תמונה מאת Shutterstock