פירות הדר – הבריאות שחבויה מתחת לקליפה

פירות הדר – הבריאות שחבויה מתחת לקליפהפירות הדר והשפעות על הבריאות

בכל פעם שאנו חוטפים צינון קל, או לא עלינו, שפעת יש מי שממהר להמליץ לנו לאכול פרי הדר. ובכן יש צדק בכך משום שפירות ההדר אכן מסייעים לחיזוקה של המערכת החיסונית שלנו. הכמות המשופעת של הויטמין C שהם מכילים אכן מחזקת את המערכת החיסונית שלנו. אבל, הם גם עושים הרבה יותר מזה. פירות ההדר עשירים בפיטוכימיקלים ייחודיים. פיטוכימיקלים הוא שם כולל לתרכובות הנמצאות באופן טבעי במזונות מן הצומח כמו פירות, ירקות, צמחי קטניות ודגנים. המילה "פיטו" ביוונית משמשעה צמח, כלומר מדובר בחומרים שמקורם מהצומח. לחומרים אלו תפקידים בהגנה על הצמח מפני השפעות מזיקות של הסביבה. אם כן כאשר אנו אוכלים את הצמחים, אנו נהנים מהשפעותיהם המיטיבות של החומרים המגנים. חומרים אלו הם בעלי תכונות מצויינות שיכולים לגרום לנו להיראות צעירים יותר, ואף להפחית את הסיכון לחלות במחלות קשות כמו סרטן למשל.

 

בין החומרים הפיטוכימיקלים הללו ניתן למצוא את הלימונן שהוא בעל השפעה מגינה מפני סרטן, ככל הנראה משום שהוא מסייע לפרק חומרים מסרטנים. חומר אחר הוא הספירודין שמפחית תהליכים דלקתיים, מונע תהליכי חמצון ולחץ דם גבוה. וכמובן הרוטין המסייע להגברת ויטמין C. הלימוני אידים הם חומרים המעכבים את יצירתם של גידולים. ואילו ליקופון מונע סרטן ומחלות לב.

 

פירות הדר - הבריאות בקליפה

אך אם רוצים להפיק מפירות ההדר את המיטב הרי שעדיף לאכול אותם בקליפתם הלבנה. אז הם מסייעים במיוחד לפעילות המעיים ומונעים עצירות. בנוסף, הם מסייעים בשריפת השומנים בגוף, והם גם דואגים לכך שהסידן יספג בגופנו.

כידוע הסידן הוא המינרל הנפוץ ביות בגופנו והוא הכרחי לתיפקוד תקין של תאי הגוף, לגדילה ושמירה על מבנה עצמות תקין, לכיווץ השרירים וכלי הדם, ולהעברה עיצבית תקינה. גם פעילויות אנזימתיות רבות תלויות בו. בנוסף הוא דואג לשמור לנו על בריאות העור והציפורניים. אולם הבעיה העיקרית היא שגופנו אינו מייצר אותו אלא צריך לקבל אותו ממקור חיצוני. כדי לספוג אותו בגוף יש צורך בויטמינים כגון ויטמין C, לדוגמה, המגביר את ספיגתו בגוף.

 

איזה פרי עדיף?

לא אמורה להיות לנו בעיקרון העדפה לאף פרי, כי כולם טובים. אך לכל פרי יש תכונה ההופכת אותו למועדף, במידה ואנו מעוניינים בתכונה זו. שתיית מיץ תפוזים לדוגמה, מפחיתה את חומציות השתן ולכן יעילה במניעתן של אבנים בכליות. קליפתו של התפוז המכילה ריכוז גבוה של לימונן שהוא נוגד חימצון ההורג את תאי הסרטן.

האשכולית, לעומת זאת, מכילה חומרים המקלים על שיעול לחתי. הפומלו לעומתה, מכיל את הכמות הגדולה ביותר של ויטמין C. ואילו הפומלית שהיא דלה במיוחד בקלוריות ובסוכר יכולה לסייע בידי מי שמבקש לרזות.

הלימון מכיל חומרים דמויי אנטיביוטיקה ומסייע בריפוין של דלקות גרון. מה שמסביר למה תמיד מציעים למי שסוכל מכאבי גרון לשתות תה עם לימון. קלמנטיקה מכילה ריכוז גבוה של נוגדי חימצון מסוגים שונים. ולסובלים מקטרט מומלץ לאכול קומקווט בקליפתו. מסתבר כי זו האחרונה מכילה לוטאין שהוא חומר הדואג לסייע במניעת קטרט וטרשת עורקים.

האשכולית האדומה מכילה ליקופן שהוא נוגד חימצון אנטי סרטני. ואילו הליים יסייע בהורדת רמת הכולסטרול הרע בצורה רצינית, בעוד שאינו פוגע בכולסטרול הטוב.

 

האמת היא שלא משנה באיזה פרי תבחרו, תזכרו כי חשוב להכניס את פירות ההדר לתפריט היומי שלכם, ולצרוך אותם על בסיס קבוע. כך שתוכלו להנות באופן תדיר מטעמם המופלא, ריחם הטוב והבריאות הרבה המסתתרת מתחת לקליפה.