חוויה בפארק לטרון - פארק איילון קנדה

פארק איילון קנדהפארק לטרון, הנקרא גם פארק איילון-קנדה, על שמו של עמק איילון שלמרגלותיו וכאות כבוד לתרומת יהדות קנדה להקמת הפארק. האתר משתרע על פני שטח גדול בן 12 אלף דונם, צפונית לכביש ירושלים – תל אביב, בין מחלף לטרון לשער הגיא. בפארק תגלו עושר של חורש טבעי, יערות שנטעו על-ידי אדם ועצי בוסתן רבים. תמצאו במקום גם אתרים היסטוריים מעניינים, כגון שרידי כנסיות, מבצר צלבני, מחילות מסתר, מערות קבורה ואמת מים. חברת קק"ל טיפחה את העצים בפארק והקימה בו דרכי נוף, מצפורים ומשטחי חנייה רבים.

 

הפארק המטופח היה שדה קרב קשוח במלחמת העצמאות. לאחר שהמרחב נכבש במלחמת ששת הימים, גורשו תושבי ארבעת הכפרים הערביים שהיו באזור, והמקום הפך לאחד הפארקים המרשימים והיפים בארץ. החל מ-1973 בוצע פיתוח הפארק בידי קק"ל, זאת בעזרת תרומתם של יהודי קנדה.

 

מרחב קסום זה משלב יערות אורן נטועים עם כרמי זיתים, תמרים, בוסתני שקדים ועוד. בנוסף, תמצאו כאן אתרים היסטוריים בולטים ומעיינות קטנים. יש גם אגם מלאכותי קטן וחביב, לצד מדשאה גדול ובה עצי תמר ופינות פיקניק ונופש למשפחה כולה, כולל ספסלי ישיבה ושולחנות.

פארק קנדה – היסטוריה

ההיסטוריה של המקום ארוכה למדי ומרשימה. תקופות רבות כללו קרבות קשים, כולל את קרב יהושע בחמשת המלכים של האמורי ועד מלחמת העצמאות.

 

איך להגיע לשם

ניתן להגיע אל פארק קנדה ממחלף לטרון על כביש 1 – ירושלים – ת"א. פנו במחלף לכיוון מודיעין ולאחר מספר מאות מטרים, תגיעו לכניסה הראשית. אפשר להגיע מאזור אשדוד ורחובות דרך כביש 3 וגם מהעיר מודיעין.

חובבי טבע? תוכלו לצאת למסלולי טיול בשטחי הפארק, המשתרע על לא פחות מ-12 אלף דונם וכולל מגוון אפשרויות טיול המתאימות לכל דרגה שהיא, החל מטיולים לכלל המשפחה, טיולים למיטיבי לכת ורוכבי אופניים. דרכי הטיול בפארק עוברות לאורך קילומטרים ומשלבות אתרים ארכיאולוגים, תצפיות נוף, פריחה עונתית ואתרי קרבות. ישנה מפת מסלולי אופניים שהופקה על ידי חברת "שביל נט", המתאימה גם לטיולים רגליים.

אתר המורשת בפארק כוללים, בין השאר, מערות קבורה עתיקות, שרידי כנסייה, מבנים מבוצרים, קבר שייח', בית מרחץ רומאי ועוד. עוד בפארק – מעיינות קטנים אחדים שהיוו מקור מים לאמאוס – העיר הקדומה שהיתה באזור.

כנסיית אמאוס, בית המרחץ והבארות

לפני שמתחילים את הטיול במקום היפה הזה, ראוי להזכיר כי מאות מטרים טרם הכניסה הראשית לפארק, תוכלו לחזות בכנסיית אמאוס – אתר עתיקות מרתק. הכניסה לאתר היא אמנם בתשלום סמלי – אך הביקור שווה כל שקל, ללא כל ספק. ניתן לקבל עלון הסבר על המקום. ישנם במקום שרידי כנסייה קדומה בת 1,500 שנים מהתקופה הביזנטית. השרידים נמצאים בתחומו של מנזר שהוקדם בתחילת המאה ה-20, הכולל מוזיאון קטן החושף מסיפור של העיר אמאוס – ניקופוליס, עם תצוגת קטעי פסיפס שנתגלו במסגרת חפירות ארכיאולוגיות באתר. כיום מתוחזק המנזר על ידי הקהילה הקתולית "בני האושר". המקום סגור בימי ראשון.

 

מזרחית למנזר ובסמוך לו ישנו בית מרחץ רומאי – שהוא חלק משרידיה של העיר אמאוס. אותו בית מרחץ התקדש למוסלמים וקיבל את הכינוי "שייח' עובייד". הוא נותר במצב מעולה, כולל כיפות ותנור הסקה לחימום המים שתחת הרצפה.

בארות אמאוס: תוכלו לשוב לכניסה הראשית של הפארק ולעבור לצד השני – שם תראו דרך מסומנת שחור 9247, המקיפה גבעה נמוכה, בה ממוקם חניון (חניון הזיתים 17) שבו האנדרטה המרכזית לציון התורמים להקמת הפארק.

 

נושאים נוספים באתר "המלצה" שאולי יעניינו אתכם:

 

המלצות טיולים בארץ

 

פרסום עסקים חינם

 

טיפים לעסקים

 

פרסום עסקים

 

בלוג - כתבות מאמרים וטיפים בתחומים שונים

 

מתכונים מומלצים

רישום המלצה חדשה
רישום עסקים לאתר
המלצות טיולים בחול
המלצות טיולים בארץ
המלצות טיולים בארץ