עולים לכיתה א - התחלה מרגשת

מתרגשים לקראת כיתה אשינויים ומעברים אינם תהליכים פשוטים – לא למבוגרים ולא לילדים. טבעי הוא הדבר שתחששו לקראת מעבר ילדכם מהגן לכיתה א'. ייתכן שאתם מרגישים שהילד מוכן וייתכן שאתם חשים שאולי כדאי לחכות קצת עם המעבר לבית הספר; כך או כך, כדאי להכין אותו כהלכה לקראת הפרק הבא בחייו. כיצד לעשות זאת?

 

הישארו רגועים

הפגינו (לפחות כלפי חוץ) שלווה ורוגע, שהרי כל מה שאתם מקרינים החוצה עובר אל הילדים. כן, יש חשש והתרגשות, אך במטרה לצמצם קשיים אפשריים, ראוי להתייחס למעבר לבית הספר כחלק טבעי מהחיים המותאם לגילו ולשלבי התפתחותו של הילד. זכרו שילדים מסתגלים לשינויים ואף מסוגלים ליהנות מהם יותר מהמבוגרים – רק תאפשרו להם את זה.

 

הכנה מבעוד מועד

ילדים העוברים הכנסה לקראת הכניסה לבית הספר חשים בטוחים יותר ובעלי הסתגלות מהירה יותר.

ניתן לבצע היכרות מוקדמת עם המורה, סיור בבית הספר, משחק במגרש המשחקים של בית הספר, קשרים עם חברים העולים לאותה כיתה ואף שיתוף בחוויות אישיות של ההורים מימי בית הספר שלהם. כדאי לשתף גם בדברים נחמדים וגם בחששות ולבטים – מה שייתן לילדים את התחושה שהם אינם לבד ושכולם עוברים מסע דומה וגם יאפשר להם לשתף בתחושותיהם.

 

הסבירו לילד מה הוא צפוי לחוות בשנה הבאה. הרבה ילדים אינם מבינים לחלוטין את משמעות המעבר לכיתה א'. ספרו לילדכם מה עומד להשתנות ומהן המשימות עמן יידרש להתמודד; הציגו בפניו את היתרונות שבמעבר לכיתה א' והתייחסו גם למידת האחריות והעצמאות המוגדלות שיידרש להפגין בסביבה הבית ספרית, כמו גם לחברים החדשים שיכיר בה. שיתוף בזיכרונות אישיים שלכם מתקופת בית הספר עשוי ליצור שיחה מקרבת ואישית יותר.

 

במידה שאתם דואגים שייקח לילדכם זמן ממושך יותר ללמוד אותיות ומספרים וחוששים מההשפעה שתהיה על כך שישתרך מאחור ביחס לילדי הכיתה האחרים, בחוכמה תעשו אם תתחילו כבר עכשיו ללמדו את מה שעתיד להתחיל ללמוד בקרוב. הילד אינו חייב לדעת ולזהות כעת כל מספר ואות – מספיק שתהיה לו היכרות בסיסית עמם על-מנת שירגיש יותר "בבית" כאשר יתחילו הלימודים ותידרש ממנו שליטה טובה יותר. תוכלו לשלב כיף והנאה בפעילות הלימודית הטרום-בית-ספרית על מנת להפוך את החוויה לחיובית.

 

הכילו תחושות הילד ואל תבטיחו דבר

ילדים מגיבים למצבים באופן האותנטי ביותר. לימדו לקבל כל תחושה של הילד ולהבין אותו. הילד עשוי לפחד, לבכות ולא לרצות להגיע לבית הספר, אולם התייחסות נכונה ושלווה ירגיעו את המצב. במקום להבטיח הבטחות ("יהיה ממש כיף", "תכיר הרבה חברים חדשים") עדיף להפגין הזדהות ולהראות הבנה לתחושות הילד – מה שיגרום למידה רבה יותר של שיתוף פעולה ואמון מצידו.

 

תנו זמן

כל ילד מסתגל למצב חדש בקצב שונה ועליכם לכבד זאת. מיותר להשוות לאחרים וחבל להאיץ סתם. היו קשובים לצרכי הילד ועודדו וברכו אותו על כל התקדמות שהוא עושה.

 

הכנה למעבר החד בין שני העולמות

הבדל מהותי בין סביבת הגן לזו של בית הספר נמצא באופי המסגרת; הילדים נדרשים לעמוד בגבולות שונים, כמו גם מבחינת מידת האחריות שהם נדרשים להפגין. בעוד שבגן הורגל הילד לשחק כל היום, הרי שבכיתה א' הוא נדרש פתאום בניהול סביבת עבודה, פתיחת מחברת, ביצוע תורנות כיתה ועמידה בזמנים. אם אתם מורגלים לעשות הכל עבור ילדכם כך שהתרגל שלא לנקוף אצבע בבית ולא מסייע בדבר לתחזוקתו, מומלץ מאוד שתתחילו להכין את הילד למסגרת אחרת, בה יהיה עליו לגלות אחריות רבה יותר ולראות גם את צרכיהם של אחרים ולהתחשב בהם.