נעליים – הזול יקר

נעליים – הזול יקרמחקרים אומרים כי לכל אישה יש בממוצע קרוב ל-20 זוגות נעליים לפחות בארון. אז נכון שרובן נועלות בערך רק מחצית מהכמות הזו במהלך היום יום. ולרוב ישנן מספר סיבות נפוצות לכך: עקב גבוה מדי, נעליים מצחיקות מדי או מפוארות מדי, וכן יש גם לא מעט נעליים לא נוחות, כאלו שנקנו לפני שנים במחיר "מציאה" ואחרי שהלכתן איתן פעם או פעמיים הבנתן שאלו הנעליים הכי לא נוחות ביקום. אז למה חשוב לבחור נעל מתאימה, וכיצד הנעליים שלנו משפיעות על איכות חיינו,? והעיקר, למה במקרה הזה חשובה האיכות ולא הכמות.

 

חשיבות בחירתה של נעל מתאימה

הנעלה נכונה יכולה לעשות עבורנו הרבה יותר מהגנה מפני קור ורטיבות. ביכולתה לשמור על צורת הליכה תקינה ועל היציבות שלנו. פגיעה בהליכה וביציבות עלולות לגרום לא רק לבעיות אורתופדיות כמו כאב רגליים, גב, צוואר ובעיות בעמוד השדרה, אלא גם לבעיות במערכת העיכול, כאבי מחזור, דלקות בדרכי השתן, בעיות פוריות ועוד צרות.

מסתבר כי בזמן שכף רגלנו דורכת על הקרקע, כשאנו הולכים או רצים מעבירים מיליארדים של חיישנים הנמצאים בכף הרגל מידע למוח. בעזרת המידע קובע המוח את צורת ההליכה והיציבה שלנו כך שיתאימו בצורה המרבית לתנאי השטח. מכיוון שההנעלה מהווה עבורנו מעין "קרקע חלופית" היא משפיעה דרך חיישני כף הרגל על צורת ההליכה ועל היציבה שלנו. לכן, ישנה חשיבות עליונה בבחירת הנעלה נכונה.

 

עקב או שטוח – מה עדיף?

כן לרוב הנשים יש את ההתלבטות הזו. אז אולי לפני שנעלה על עקבים או לחילופין נחליט ללכת עם כפכפים כדאי שנדע כמה דברים חשובים. לדוגמה, העקבים משנים את האנטומיה והפיזיולוגה של עמוד השדרה. גוף האישה, נוטה להיות מקושת מטבעו, והוא מתעוות שעה שהחלק האחורי של הישבן עולה כלפי מעלה ומחריף את הקשת הטבעית. כתוצאה מכך, מרכז הכובד עובר קדימה. הגוף, באופן טבעי, מטה את עצמו קדימה ובכך יוצר חוסר איזון. בטווח הקצר אין זה מורגש, מאחר והגוף מסתגל לתנאים החדשים. אך, בטווח הארוך, משלמים על זה מחיר המתבטא בכאבי שוקיים, ברכיים חורקות, צוואר רגיש וגב תפוס, ואף גם פריצת דיסק .בכף הרגל חלים עיוותים, גיד האכילס עלול להתקצר ונפגעת גמישותם של המפרקים.

לעומת זאת הכפכפים למרות יתרונם הבולט האיורור ונתינת המרחב הדרוש. והעובדה כי החופש של כף הרגל על מצע הכפכף יוצר הפעלה מדהימה של שרירי היציבה והרצועות התומכות במפרק הקרסול וכף הרגל. גם חושפים את כף הרגל לחבלות עקב מכה ישירה או עצם חד גבוה יותר. בנוסף, מצבים של דריכה או נחיתה לקויה הגורמת להעברת זעזועים אל עמוד השדרה המותני.

 

אך החסרון הגדול ביותר היא פגיעה ברצף הרקמתי המכונה "רכבת אנטומית" המחברת את כל האיברים לאורך הצד האחורי של הגוף, מקצות האצבעות ועד הראש. החזקת הכפכף באמצעות האצבעות מעצימה את הכיווץ של הרכבת האנטומית והגוף רוכן קדימה מאזור האגן ומעלה. במצב כזה מופעלים זוקפי הגב, מתוך מטרה לייצב את עצמנו כנגד מעידה קדימה, ובכך גורמים לעומס ותשישות של המערכת התנועתית. לכן עדיף לבחור במצב כזה את עקב נוח, רחב, לא גבוה מדי שייתן לנו תמיכה יציבה לגוף.

 

למה להשקיע בנעל איכותית?

מכל הסיבות שנמנו מעלה ברור כי אם מוצאים נעליים נוחות לא מומלץ לוותר עליהן. הן יישמרו לנו על הבריאות ובנוסף ניתן יהיה לעשות שימוש ארוך טווח בנעליים ולא לראות אותן נהרסות אחרי זמן קצר.