מחיר השיימינג

"יש עוון גדול מזה עד מאוד והוא בכלל לאו זה, והוא לשון הרע; והוא המספר בגנות חברו, אף על פי שאמר אמת" (הרמב"ם, הלכת דעות, פרק ז', ג').

 

אין דבר כואב מפגיעה בשמנו הטוב. ניהול הרושם שלנו הוא חלק בלתי נפרד מניהול העסק שלנו.

שנים של השקעה ומוניטין, עשויים לרדת לטמיון בשל לשון רעה במחי יד מאחורי המקלדת, בין אם בפוסט בפייסבוק, טוקבק ("תגובית"), ואפילו תמונה בגוגל או סרטון ביוטיוב. תופעה המוכרת יותר כתופעת ה"שיימינג" ("ביוש").


מחיר השיימינגמהי לשון הרע?

כל דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם ולבזותו, לרבות בשל מעשים או תכונות; או לפגוע במשלח ידו או בשל גזעו, מוצאו, נטייתו המינית או מוגבלותו. הפרסום יכול להיעשות בכתב, בע"פ ואף בציור או תמונה.
די בכך שהפרסום הפוגעני יגיע לאדם אחד בלבד, זולת הנפגע, כדי לעמוד בתנאי הסף של עוולת לשון הרע ולחייב בפיצויים.


לא רבים יודעים שללשון הרע היבט פלילי, שדי בהעברת הפרסום לשני אנשים בלבד, זולת הנפגע, בכפוף להוכחת כוונה לפגוע, והמפרסם עלול למצוא עצמו מעבר לפיצויים, מאחורי סורג ובריח עד שנה! (במקרי קיצון).


תוסיפו לכך את האפקט הוויראלי הגלום בפרסום ברשת, כדי להבין את פוטנציאל הפגיעה, נגישותו ומיידיותו, והרי לכם מתכון מהיר לתסבוכת משפטית.


הדיווחים מדברים על מעל 55,000 פוסטים נגד עסקים קטנים רק בשנת 2017, לסגירת בית העסק עם חובות כבדים, ובמקרים קיצוניים יותר, אף דווחו איומי התאבדות, לא פחות.


ואכן, בשנים האחרונות אנו עדים על עלייה בשיעורי הפיצויים הניתנים בתביעות לשון הרע לטובת בתי-עסק.
לקוח של חברת אביזרי רכב לא היה מרוצה ממצבר, והפיץ בבני ברק מודעות נגדה. ביהמ"ש חייב אותו ב-20 אלף ש'. בסכסוך עסקי אחר בין שתי חברות להסרת לייזר נפסקו לאחת מהן פיצויים מעל 700,000 ש"ח בגין הוצאת דיבה ופרסומים כוזבים.


בסופו של יום, שם המשחק הוא תיעוד.


צלמו את הפוסט המכפיש או תעדו את תוכן הפרסום במדויק. גייסו עדים מתאימים ותמכו את תביעתכם בתצהיריהם. פנו בדרישה לפוגע להסרת הפרסום ובחנו את צעדיו.


ניתן גם לקבל סעדים מיידיים מבית המשפט, כגון תיקון הפרסום הפוגעני ודרישה להתנצלות (ככל והפוגע מסרב, יקבל הדבר ביטויו, לרוב, בפיצויים) ואף צו עיכוב יציאה מהארץ (במקרים קשים).


יש לשים לב כי בתי המשפט בוחנים במשורה תביעות לשון הרע. במקרים לא מבוטלים מתבררות אלו כאמצעי השתקה או לחץ (לקבלת הנחות או הטבות), תוך השתת פיצויים כבדים על התובע.


כדאי לדעת גם כי לעיתים חוסה הפרסום, פוגעני ככל שיהיה, תחת הגנות החוק, כדוגמת אמת דיברתי; עניין ציבורי; הגנת תום לב; פרסום מותר (כדוגמת כתב טענות לביהמ"ש) וכיוצ"ב.


אכן, מדובר בתחום מורכב, המצריך היכרות מעמיקה עם רזי החוק והפסיקה המשתנה. בעידן שבו למילים יש כוח יותר מאי פעם, שמרו על תדמיתכם ברשת, דעו את זכויותיכם ויפה שעה קודם!

 

עו"ד לירן ינקוביץ
משרד עו"ד לירן ינקוביץ ושות'
ייצוג בתיקי לשון הרע לעסקים
נייד: 054-6917337

דוא"ל: liran-law@outlook.co.il

וגם: liranya1@gmail.com