פרופסור יהודה אדלר: מה חדש במחלות קרום הלב בעולם.

מה חדש בדלקות קרום הלב בעולםדלקות בקרום הלב נעשות מסיבות שעדיין לא ברורות לשכיחות יותר ויותר.


ההסתמנות הקלינית מתבטאת בכאבים בחזה בעלי אופי דוקר ולקשיי נשימה. הקלה בתסמינים תורגש במצבים של ישיבה עם רכינה קדימה.

 

אבחון של דלקת בקרום הלב מתבצע באמצעות האזנה ללב (במקרים לא מועטים ישמע קול חיכוך בין שתי שכבות הקרום). בנוסף, יתבצעו גם בדיקת אק"ג ובדיקת אקו לב, שיכולה להראות כמות נוזל גדולה בין שתי שכבות הפריקרד. כמו כן, יתבצעו בדיקות דם לבדיקת דלקת כמו שקיעת דם ומדד CRP בדם.

 

במשך שנים הטיפול בדלקת בקרום הלב התבצע באמצעות מתן תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים כמו אספירין לדוגמא וסטרואידים. עם זאת, מחקרים שונים שבוצעו בשלושת העשורים האחרונים על ידי פרופ' אדלר ועמיתיו במדינות שונות בעולם, הוכיחו כי הסטרואידים אמנם מסייעים בטיפול בשלב האקוטי של המחלה, אך הם עלולים לגרום לעלייה בהתלקחויות החוזרות. מחקרים אלה הראו בנוסף כי קולכיצין, תרופה אנטי דלקתית ותיקה ומוכרת, יעילה הן לטיפול בהתקף חד והן למניעת התלקחויות חוזרות. 

 

למרות זאת, כ-10-20% מהחולים הסובלים מדלקות חוזרות של קרום הלב, לא מגיבים לטיפול בקולכיצין. מחקרים שבוצעו לאחרונה גילו כי בחולים אלה ניתן לטפל באמצעות תרופה ביולוגית הנקראת כנרת – Anakinra.  אחוזי ההצלחה של הטיפול באמצעות התרופה הביולוגית כבירים.

 

פיתוחים בתחום דלקת קרום הלב

פיתוחים אלה בטיפול בדלקת בקרום הלב הצליחו להביא למזור בקרב רובם המוחלט של החולים, דבר חסר תקדים בכל תחום רפואי. בנוסף, תרופות אלה עשויות למנוע גם סיבוכים נוספים של המחלה, לרבות טמפונדה לבבית – מצב בו מצטבר נוזל רב בין שכבות קרום הלב המונע מהלב לפעול כראוי ודלקת מיצרה של כפורת הלב- שבמהלכה מתפתחת רקמה צלקתית בקרום הלב המקשה על התרחבות הלב בזמן מילויו.


לאור ההצלחה האדירה בנושא ובשל מחקריו בתחום, בארץ ובעולם, נבחר פרופ' אדלר לנהל את כתיבת ההתוויות העולמיות במחלות של קרום הלב מטעם איגוד הקרדיולוגיה האירופאי. בנוסף, פרופ' אדלר מונה לאחרונה לנשיא איגוד הקרדיולוגים האירופאי למחלות קרום ושריר הלב.

 

נכתב ע"י פרופסור יהודה אדלר

המלצות טיולים בחול
רישום עסקים לאתר
המלצות טיולים בארץ
המלצות טיולים בארץ
רישום המלצה חדשה