למה אתם אנטי? כל מה שחשוב לדעת על נוגדי חמצון

כל מה שחשוב לדעת על נוגדי חמצוןלא משנה כמה אנחנו בריאים, לסביבה שלנו יש גם השפעה שלילית על הבריאות. מי שאמורים לצמצם את אותה ההשפעה הם נוגדי החמצון, אך גם הם מגיעים עם יתרונות וחסרונות, אז איך תדעו כיצד הכי טוב לצרוך אותם? המשיכו לקרוא

זאב נחמנזון

 

נתחיל בחיזור ובמחילה מהרומנטיקה, אנו מתכוונים לחיזור אחר לגמרי – התהליך הכימי שבו עוברים אלקטרונים מאטום לאטום ולמעשה דרגת החמצון שלהם משתנה. את תהליך החמצון אנחנו מכירים במתכות, שם מדובר בחלודה, אבל גם בגוף חי יש תהליכי חמצון רבים. הדוגמה המוכרת ביותר היא שריפת הסוכר – אך לבד מסוכר, גם תאי גוף מתחמצנים וניזוקים, מישהו צריך לעצור אותם.

 

הטוב, הרע והמכוער

אז בואו נפרוש רגע את מפת הקרב המתחולל על הגוף שלנו. בגזרת ה"רעים" נעים רדיקלים חופשיים, המגיעים ממקורות סביבתיים כמו זיהום אוויר, קרינת שמש, אוכל מתועש ומעובד וגם מחלות זיהומיות בגוף. כל אלו פוגעים בתאים וברקמות שונות בגוף שלנו, מאיצים תהליכי הזדקנות,  הורסים את שכבת העור, עשויים לגרום לאלצהיימר ומחלות נוספות. בחזית מולם ניצבים האנטיאוקסידנטים – נוגדי החמצון, שמונעים את התהליכים שהזכרנו. את נוגדי החמצון ניתן לקבל באופן טבעי מפירות כדוגמת חמוציות, אותן ניתן לצרוך גם בתור תוספי תזונה – שם יגיעו בצורה ובמינונים כאלו שלא יאפשרו עודף של נוגדי חמצון שעשויים גם להזיק.

 

אז מי נגד מי באמת

הנחת היסוד היא שגוף האדם אכן צריך נוגדי חמצון כדי להתנהל בבריאות ולהתחזק. אין חולק על כך שבגרסתם הטבעית – פירות, ירקות, קטניות ואגוזים – הם מצוינים. העניין הוא שהכמות הטבעית לא תמיד מספיקה, וכדי לקבל מנה אפקטיבית של נוגדי חמצון נדרשת כמות גדולה מאד של מזון טבעי. התוספים, מנגד, טוענים לאחוז גבוה משמעותית של חומרים אנטיאוקסידנטיים, אך כאן מדובר בשוק פרוץ: החל מתוספי תזונה על בסיס אבקה, שייקים, כמוסות, ועד תכשירים קוסמטיים המבטיחים הזנה של הגוף שלנו בנוגדי חמצון הנספגים דרך העור כדוגמת קרמים של "אנטי-אייג'ינג". כאן קשה מאד לנהל מעקב אחר כמות האנטיאוקסידנטים בפועל שאנו מקבלים ומהו כושר הפיזור שלהם בגופנו. חלק גדול מנוגדי החמצון המוצעים לנו משתלב עם עוד ויטמינים וחומרים נוספים, שלעתים אין לנו צורך בהם. לכן, חשוב לצרוך תוסף של חברה מוכרת וידועה ולא לנטול מעבר לכמות המומלצת.

 

נבחרת החלומות של נוגדי החמצון

כפי שכתבנו מזונות טבעיים רבים מעניקים לגוף את הדרישות שלו ככל שמדובר בנוגדי חמצון, ועכשיו נציין את העשירים שבמזונות האלו, לפי קטגוריות – גזור ושמור:

  • פירות – את החמוציות כבר הזכרנו, והן מוכרות כעשירות מאד בנוגדי חמצון. אליהן מצטרפים תפוזים, שזיפים, ענבים אדומים ותות שדה.

  • ירקות – התרד מוביל את הקבוצה הזו עם אחוז אנטיאוקסידנטים גבוה מאד, ואיתו ברוקולי, סלק, פלפלים ובצלים. חשוב מאד לציין את העגבנייה, שבתוכה ניתן למצוא ליקופן – נוגד חמצון בעל סגולות מצוינות לחיזוק תאים בגוף האדם, בדגש על תאי העור.

  • מזונות על – גם למזונות העל יש מקום מצוין בנבחרת, עם קקאו טבעי, גוג'י ברי וזרעי פשתן, שמביאים עמם ערכים מאד גבוהים של המון ויטמינים ותוספים מחזקים לגוף.

  • אגוזים – פקאנים, אגוזי מלך, ואגוזי ברזיל עשירים מאד בנוגדי חמצון, אך כדאי להביא בחשבון שהם גם מאד עשירים בשומן ולא מומלץ להפריז באכילתם. כדאי להימנע מצריכה של יותר מ-3-4 אגוזים ביום.

  • תה – הדגש כאן הוא על תה ירוק, העשוי מתמציות צמחים שעמוסים בכל טוב של נוגדי חמצון. שתייה תה ירוק על בסיס יומי מומלצת ומוכחת מחקרית כבריאה מאד לשגרת החיים.

 

תנו לטבע לעשות את שלו, אבל אל תתביישו לעזור לו

בסופו של דבר שימוש נכון ואחראי בתוספי תזונה מסייעים לגופנו, במיוחד כאלו המגיעים מחברות מבוססות ואמינות, הם מסייעים לגופנו בצורה טובה ונכונה, ותורמים לאורח חיים בריא יותר. בנוסף  יש לא מעט דרכים ופתרונות טבעיים שרק מחכים לנו, ועם ניצול נכון שלהם ושילובם בשגרת היום שלנו – נקבל אנטיאוקסידנטים נוספים. את הפירות והמזונות שציינו ניתן לצרוך בדרכים רבות ולכל אחת יתרונות. מיץ חמוציות טבעי מזרים את נוגדי החמצון במהירות לגופנו, שזיפים מיובשים או צימוקים מכילים בתוכם אחוז גבוה מאד של אנטיאוקסידנטים. קקאו המגיע בשבבים תורם הרבה מעבר לטעם נהדר אם מוסיפים אותו למאכלים שונים וכך גם אגוזים טחונים. החכמה היא לצרוך באופן עקבי, מוקפד, ולזכור ליהנות מכך. שיהיה לכם לבריאות.

 

 

 *קרדיט לתמונה: Shutterstock