חשיבות שתיית מים עבור ילדים: למה וכמה

חשיבות שתיית מים עבור ילדים: למה וכמהמים חיוניים לבריאות, במיוחד עבור ילדים. מלבד הקניית הרגלי חיים נכונים הם מונעים השמנה, עששת וסיכוני בריאות שונים – אבל איך משכנעים את הילדים לעבור למים?

שלי טל

 

כ-75% מגופם ו-85% ממוחם של ילדים מורכבים ממים. כדי לוודא כי הגוף והמח מתפקדים בשיא יעילותם חשוב לשמור על רמת הנוזלים תקינה בגוף ולמנוע התייבשות. ידוע לנו כי צמא לא תמיד מספק אינדיקציה מדויקת לצורך בשתייה, במיוחד בקרב ילדים. גם כשהילדים כבר צמאים, העולם סביבם מציף אותם באפשרויות שתייה חלופיות – משקאות ממותקים, משקאות מוגזים אפילו משקאות דיאט. הפיתוי הוא רב ורבים מילדנו נמנעים משתיית מים ובוחרים בחלופות אחרות. ספויילר לכתבה: בר מים נגיש יכול לעשות את ההבדל, במיוחד אם הוא מקבל גיבוי מההורים ומדוגמה אישית.

תפקידם של המים ולמה לילדים הם חשובים אף יותר

המים ממלאים תפקידים רבים בגוף: הם דואגים לשימון המפרקים, מסייעים לתהליכי העיכול, חיוניים לוויסות טמפרטורת הגוף, מובילי חמצון ומזון בגוף, שומרים על האיברים הפנימיים, מסלקים פסולת ועוזרים בתהליך הגדילה.

 

חלק מהתפקידים האלו משמעותיים יותר אצל ילדים בגלל השינויים המואצים שגופם עובר. בנוסף, הרגלי חיים המוקנים בגיל צעיר משתרשים ונשארים גם בחיים המבוגרים. ילד שלומד לשתות רק משקאות מוגזים יגדל להיות מתבגר ואחר כך מבוגר ששותה משקאות מוגזים.

 

החלפת של משקאות ממותקים ומוגזים במים הוכחה כיעילה יותר למניעת השמנה ואף הורדת משקל בילדים מאשר הורדת מספר הקלוריות במזון. משקאות דיאט הוכחו כלא מועילים ואף מזיקים יותר ממשקאות מסוכרים.

מלבד הצורך הכללי במים שמשותף לילדים והקניית הרגלים המתרחשת בילדות ישנן גם סיבות אחרות בגללן הקפדה על שתיית מים חשובה יותר בקרב ילדים. ילדים נוטים לייצר יותר חום מאשר מבוגרים והם גם מסתגלים לאט יותר לחום. כתוצאה מכך, ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות ולמכות חם. התייבשות היא אחד השלבים הראשונים המאפיינים מכות חום – מצב מסוכן שעלול לגרום אף למוות. ילדים גם אינם מודעים לסימני התייבשות שונים ולכן הם אינם שותים מספיק מים. אם ילד אומר שהוא צמא, סימן שהוא איבד כבר כ-2% מכמות הנוזלים בגופו. איבוד אחוז נוזלים שכזה כבר בא לידי ביטוי בהתנהגות ובתפקודי הגוף.

סימנים לכך שילדים אינם שותים מספיק

מים זמינים לילדים: מיני בר מים על השיש במטבח, מצנני מים (או בשם הנפוץ – קולרים) בחצר בית הספר ובגינות המשחקים. ולמרות זאת, ילדים אינם מרבים להשתמש בהם. סימון עיקרי לכך שילד אינו שותה מספיק הוא תלונות חוזרות ונשנות על עייפות ועל כך ש"אין לי כח". מחסור בנוזלים יכול גם לבוא לידי ביטוי בקשיי ריכוז, כאבי ראש ובקשיים קוגניטיביים וגופניים.

איך דואגים לכך שהילדים ישתו מספיק מים?

גם אם אנחנו כמבוגרים מבינים את חשיבות שתיית מים והעדפתם על פני משקאות אחרים, הילדים לומדים ראשית באמצעות מנגנונים של חיקוי. במילים אחרות – אם אנחנו רוצים שהילדים ישתו מים, צריך קודם כל לדאוג לשתות מים בעצמנו ולתת דוגמה אישית.

 

קחו למשל את התרחיש הבא – כל יום, לפני השינה, למזוג שתי כוסות מים מבר מים מומלץ, אחת להורה ושנייה לילד. אם זמן ההשכבה לישון כולל אמבטיה, שירותים, צחצוח שיניים וסיפור לפני השינה – לדאוג לשלב לטקס הזה גם שתייה משותפת של כוס מים, אחת לכל אחד.

 

לדאוג להסביר לילד על חשיבות השתייה ולהסביר לו שבמים צלולים אין חומרים מזיקים כמו סוכרים, צבעי מאכל או חומרים משמרים שיש במשקאות אחרים. אפשר גם לעשות את הניסוי הבא יחד עם הילדים: זורקים שני מטבעות: אחד לכוס קולה ושני לכוס מים. מחכים כשבוע או מעט יותר ובודקים מה קרה למטבעות.  מסבירים לילד שמה שקרה למטבע קורה גם כשהוא שותה קולה, לאיברי הגוף, לשיניים והעצמות.

 

שיטה נוספת להתמודד עם ילדים שאוהבים משקאות ממותקים היא להגדיר כללים שגם אם אינם מונעים שתיית משקאות ממותקים או מוגזים – הם מצמצמים את צריכתם אם על ידי דרישה לשתיית מים בנוסף או כתחליף חלקי.

 

מים חשובים לכולם – גם לילדים וגם למבוגרים. הקניית הרגלים נכונים מתרחשת בעיקר בשנות הילדות ולכן חשוב במיוחד להרגיל את הילדים לשתות מים ולהעדיף שתיית מים על שתיית משקאות ממותקים או מוגזים.

 

תמונה מאת Shutterstock