המלצות לחיטוב הבטן

טיפים לחיטוב הבטןלרובנו מן הסתם יש את אותו החלום של הבטן השטוחה, זאת שאפשר להחליק בקלות לכל מכנס סקיני ג'ינס או לחילופין זו שאפשר לחשוף בשפת הים עם הריבועים המדהימים. כן הבטן הרכה שלנו תרתי משמע, היא המקום הבעייתי של רובנו. ולא בכדי, שם מתרכז מירב השומן התוך ביטני, והיא זו שהולכת לפנינו במידה ועלינו במשקל. אז איך ניתן לשטח אותה, ומה אפשר לעשות כדי לייצב את הבטן הרופסת.

איך בנויה הבטן שלנו

מבנה הבטן שלנו מלמד אותנו כי קיר הבטן הקדמי שלנו בנוי מארבעה שרירים. הראשון הוא שריר "ישר הבטן", המקשר בין עצם החזה לחלק הקדמי-התחתון באגן, חלק זה מבותר על ידי רקמת גיד היוצרת את אותן  שש קוביות, שלא מעט בינינו מפנטזים עליהן. חלק השרירים השני הוא של שרירי המלוכסנים החיצוניים. הסוגרים על שריר ישר הבטן משני צדיו, והם בעצם כופפים את הגו הצדה, בעוד שהחלק השלישי הוא של המלוכסנים הפנימיים. אלו כופפים את הגו הצדה ביחד עם המלוכסנים החיצוניים, ובנוסף מאפשרים על ידי כיווץ משותף את הכפיפה לפנים, ואילו החלק הרביעי הוא שריר הבטן הרחבי, אותו ניתן למצוא מתחת למלוכסנים הפנימיים. במשך לא מעט שנים שררה הסברה כי כדי לאמן את שרירי הבטן יש לעבוד על כל קבוצת שרירים בנפרד. האומנם?

 

כפיפות בטן – כן או לא

אז זהו שלא. כעיקרון, ברגע שאנו מבצעים תרגיל בטן, אנו בעצם מאמצים את כל אחד משרירי חטיבת הבטן. מה שאומר שלא צריך לייחד תרגילים ספציפיים לכל שריר ושריר בחטיבה. יתרה מכך, בבדיקות שנערכו במעבדה לביומכניקה במכון וינגייט נמדדה פעילות חשמלית זהה בחלק העליון והתחתון של ישר הבטן, ללא תלות בסוג התרגיל המבוצע. אחת התוצאות שהתקבלה היא כי מלוכסני הבטן אמנם מגיבים חזק יותר בכפיפות גו הצדה, או הצדה וקדימה, אך הם מקבלים גירוי טוב לא פחות גם בכפיפות ישרות.

 

אבל האם כפיפות בטן באמת מסייעות? בשנים האחרונות הולכות ומצטברות עדויות ממחקרים לגבי התועלת של כפיפות הבטן. אחד מהם, מחקר שנעשה באוניברסיטת אינדיאנה סטייט בשנת 2011 על קבוצות ספורטאים, כשהאחת ביצעה תוכנית הכוללת שלושה חודשים של תרגילי בטן אינטנסיביים לעומת קבוצה שלא עשתה כלל תרגילי בטן, בסיום המחקר, לא אובחן שיפור חד משמעי ביכולתם האתלטית של הספורטאים שביצעו את תרגילי הבטן מכאן שמסקנת החוקרים הייתה שנחיצותם מוטלת בספק.

 

מכשירים לחיטוב הבטן

ומה עם כל אותם מכשירים תשאלו, הרוטטים למיניהם, אלו שהפרסומת הבטיחה כי יעבדו בשבילכם, בזמן שאתם תנוחו. ובכן, הפיזיולוגיה של גוף האדם אינה בנויה לעבוד בתדרים כל כך גבוהים כמו אלה שמייצרים המכשירים הללו. למעשה, המכשירים הללו מייצרים פולסים חשמליים, שגורמים לזעזוע בסיבי השריר ואף עלולים לגרום לו לקרעים, רובם חזקים מדי עבור רוב האוכלוסייה ועלולים לגרום לנזק בלתי הפיך. יתרה מכך, בבדיקות שנעשו התגלה כי עבודה עם מכשירים כאלו יכולים לגרום להתנוונות מתמשכת של השרירים, נימול בעצבים וחוסר תחושה במפרקים. כמובן כשעובדים עם המכשירים הללו בתדרים ממש נמוכים אין כמעט סכנה, אבל גם אין תוצאות.

 

ריבועים בבטן – עניין של גנטיקה

 אימוני בטן רבים אולי באמת יבנו לכם את הריבועים שאתם חולמים עליהם, אך אלו עדיין יסתתרו מתחת לחגורת שומן, ואת זו קשה לשרוף בצורה ממוקדת. הגוף מחליט לשרוף את השומנים לפי הגנטיקה שלו. בכל מקרה כדי שהריבועים יתחילו לבלוט יש צורך באחוזי שומן נמוכים של 11% לגברים ו-20% לנשים.