כשהחום פתאום עולה – מה עושה הקיץ לרכב שלנו

כשהחום פתאום עולה – מה עושה הקיץ לרכב שלנונכתב ע"י יובל בנר.

המחשבה על לצאת לג'וגינג קליל או אפילו למכולת בחום של יולי אוגוסט נראה לרוב השפוי כמו רעיון לא משמח במיוחד. סכנת התייבשות, מכת חום או כוויה מהשמש יהיו טיעון טבעי ורציונלי להשאר בבית במזגן. מצד שני נסיעה ברכב, במיוחד אם מישהו נכנס לפניך לאוטו כדי להדליק מזגן, נשמע כמו רעיון סביר בהחלט. ובכן, מסתבר שהסיכונים האורבים גם לרכב שלכם בחום כבד אולי קלים פחות לאבחנה ונדירים מעט יותר, אך בהחלט חשוב להכיר אותם ולדעת כיצד להימנע מהם. לכן מומלץ לעבור על כמה ממכלולי הרכב המועדים ביותר לפורענות במזג אוויר הנוטה לחום קיצוני. חשוב לציין שכלי הרכב החדשים הנמכרים בארץ מתאימים לנסיעה בחום הכבד – אך אין זה אומר שהם חסינים בפני הזנחה – וזה תלוי רק בנו.

 

צמיגים

ראשית, ננפץ מיתוס ישן: צמיגים לא מתפוצצים סתם ככה. לא מכביש חם וגם לא ממהירות גבוהה. מה שכן צמיג ישן, סדוק או שחוק הופך לרגיש יותר וחשיפה ממושכת לחום הכביש או לחיכוך משמעותי עלולים לגרום לו לתקר, הידוע בשמו הנפוץ  – פנצ'ר. לכן חשוב בתחילת העונה החמה, בעיקר אם לא החלפת צמיגים בשנתיים האחרונות, לבדוק כל אחד מהצמיגים כולל הרזרבי ולחפש סדקים הנובעים מיובש הצמיג או שחיקה חריגה. בנוסף יש לתת תשומת לב מיוחדת למקרה של שחיקה לא אחידה, מה שמצביע על צורך לבצע כיוון פרונט לישור זווית הגלגלים הקדמיים או איזון גלגלים. אגב, אם כבר יצאת לבדוק צמיג או שניים, זאת גם הזדמנות לא רעה לבדוק כמה זמן נשאר לטסט, ושביטוח הרכב בתוקף. ככל שזה נוגע לביטוח רכב והשוואת מחירים, סקרי שוק הינם מאוד נגישים ברשת. השוואה יסודית ובדיקה של הסעיפים הכלולים בכל הצעה יכולה לעזור לשמור על הארנק שלכם – אבל גם על הרכב עצמו, כי ממש לא כדאי להתקע בצד הדרך ולגלות שאין לכם ביטוח גרירה או חילוץ בחום הכבד של יולי אוגוסט.

 

מצבר

הסוללה הסטנדרטית המותקנת ברכבנו אמורה להחזיק 2-5 שנים בממוצע, תלוי בעומס המופעל עליה. החום הכבד אליו נחשף המצבר בתוך תא המנוע עלול לקצר את חייו מכיוון שתוכו הוא נוזל מסוג חומצה אלקטרוליטית, שיכולה להתאדות אם המצבר אינו אטום לחלוטין. גם תקלות חשמל שונות או חיבורים לקויים עלולים לקצר באופן משמעותי את חיי המצבר (שלא לדבר על קצר, חס וחלילה) כך שההמלצה בנושא זה היא להימנע לחלוטין מכל סוג של אילתורי חשמל ברכב או תיקון על ידי מי שאינו מוסמך לבצע תיקונים כגון אלה. בנוסף, מכיוון שמצבר נגמר לעיתים ללא התראה מוקדמת, כדאי להחזיק ברכב סט כבלים או בוסטר לסיוע בהתנעה.

 

שמן מנוע

במידה והנך עושה שימוש בשמן המומלץ ע"י היצרן (מוסכים מורשים בד"כ מודעים לסוג השמן המתאים לרכבך) אז אין מה לדאוג לגבי יכולתו לתפקד בחום הכבד, מה גם שהטמפרטורות בתוך המנוע גבוהות הרבה יותר מבחוץ. אולם, איחור בהחלפת שמן המנוע בהתאם להוראות היצרן עלולות לגרום לכך שהשמן יאבד מתכונותיו ואיכותו ויהיה יעיל פחות, מה שיכול לפגוע בחלקי המנוע, על אחת כמה וכמה במזג אוויר חם כמו בקיץ.

 

מערכת הקירור

חוסר מים במיכל העיבוי, צינורות בלויים ומתפרקים ובכלל, הזנחה, הם הבסיס לכשל במערכת הקירור שתפקידה קריטי במיוחד בימי הקיץ. אם איתרת חוסר בנוזל מי הקירור, יכול להיות שישנה נזילה, מה שמחייב מעקב צמוד ונסיעה לדייט עם המוסכניק שלך. במיוחד בנושא זה, הזנחה עלולה לגרום להוצאות כבדות הרבה יותר מאשר החלפת צינור סורר.

 

המזגן

ידידו הטוב ביותר של אדם מיוזע, הוא כמובן המזגן. ראשית, אין סיבה לחכות לשרב הראשון כדי לדגום את המזגן לאחר שנת החורף שלו. הפעלת המזגן מדי פעם תגרום לאבק שמצטבר בו לצאת מהמערכת ולך לדעת אם הוא עדיין מקרר כיאות, כך שהתקלה לא תפגוש אותך בדרך לפגישה בה עליך להיראות במיטבך, ללא עיגולי זיעה ופנים נוטפות. ולהחליף פילטר. זאת איכות חיים.

 

אין ספק שמזג האוויר תמיד תופס לא מעט כלי רכב, חדשים וישנים כאחד, לא מוכנים לקיץ הישראלי. מערכות אלקטרוניות וממוחשבות, תיבות הילוכים ומנועים, כולם סבלו וסובלים מהחום הקיצוני שמפגינה ארצנו הנפלאה. שום דבר למעט תחזוקה איכותית לא יכול לעזור לרכבך לעבור את הקיץ בשלום. ומעבר של רכבך, אומר שאין צורך לעמוד בצד הכביש, לצוד זבובים ולספור ליטרים זיעה הנשפכים ממך. ועוד לא דיברנו על הסכנות הבטיחותיות, על אחת כמה וכמה עם ילדים ברכב. לכן, לא להזניח, לטפל. נסיעה טובה.