טיולים בארץ - המרכז להצלת צבי ים במכמורת

המרכז להצלת צבי ים במכמורתהמרכז להצלת צבי ים במכמורת הוקם על-ידי רשות הטבע והגנים בשת 1999 על-מנת לשקם ולהשיב למקומם הטבע צבי ים שנפגעו, לאחר הליך החלמה והתאוששות. מאז הקמת המרכז, טופלו בו מאות בעל חיים, כולל צבי ים חומים, ירוקים, צבי ביצה, צבים רכים וחמישה דולפינים – כאשר 70% מהם שוחררו לים הפתוח.

 

המרכז אינו שוקט ושוקד על שיקום אוכלוסיית צבי הים המקומית בדרכים שונות, לרבות הגנה פיסית על הביצים המוטלות בחופי הארץ, שיקום אוכלוסיית צב ים ירוק על-ידי טיפוח של גרעין רביה ממין זה, חינוך, מחקר וסקרים, הסברה והעלאת מודעות ובקיום סיורים מודרכים לקהל הרחב. רבים מהטיפולים בצבים המשתקמים מסתמך על עזרת מתנדבים יקרים.

 

מלבד צוות העובדים, מרכז ההצלה מוחזק בשוטף על בסיס מתנדבים רחב; אוהבי בעלי חיים וטבע מתחומי חיים שונים מקדישים מזמנם לעזור בניקיון, האכלה וטיפול בצבים, כולל וטרינרים שמספקים טיפול וייעוץ, חקלים ודייגים המעניקים מזון לצבים וטובים אחרים רבים.

המרכז מתחזק בריכות מי-ים המיועדות להחזקת צבי ים בשיקום.

צבי ים חשופים לסכנות ומפגעים מרגע היוולדם. ברבים מחופי ישראל, תאורה של כבישים, מבנים ומסעדות מושכת את צבי האבקועים ומביאה אותם לזחול לכיוון השגוי. רבים מהם מתעייפים ומתים מתשישות כבר באותו לילה, בעוד שאחרים מגיעים לכבישים קרובים ונדרסים. אלו שכן הצליחו לשרוד את הלילה, אך לא שבו לים, ימותו במשך הים עקב חשיפה לשמש, דריסה על-ידי רכבים או בעלי חיים טורפים.

 

עם הגיעם לים, על הצבים להתמודד עם אתגרים קיומיים שונים. חלקם מסתבכים בפסולת שהאדם משליך לים, כגון רשתות דייג, שקי פלסטיק, חבלים; נפגעים מכתמי נפט שעשוי לחדור למערכות הנשימה והעיכול; נתפסים בקרסים; נידוגים ברשתות דיג; נפגעים מעבודות תשתית בים וממדחפי סירות; והשד יודע אילו עוד דברים מסכנים את בריאותם ואת קיומים של צבי ים אלו.

 

צבי ים גם נפגעים באופן מכוון: במקומות שונים ברחבי תבל ניצודים צבי הים באורח לא חוקי למטרות מאכל ועבור השריון שהם עוטים, שבתרבויות שונות משמש ביצירות אמנות. גם ביצי הצבה נחשבות מעדן בתרבויות מסוימות ונגנבות מהן לטובת מחסר. מאות רבות של צבי ים ניצודו בחופי ישראל מדי שנה, מה שהסב נזק משמעותי לאוכלוסיית הצבים האזורית.

 

אוכלוסיית צבי הים סובלת גם מהרס החופים בהם הצבות מטילות את ביציהן – עקב שימוש הולך וגובר על האדם בחופים. מבני נמלים, מפעלים, כבישים, מסעדות, תיירות ומגורים מצמצמים את שטח החוף הטבעי. גורמים כגון נוכחות אנושית, תאורה חזקה ורעש במהלך הלילה מפחידים את הצבות ומפריעות להן להטיל את ביציהן. כאשר נקבת הצב אינה מוצאת מקום מתאים להטלה, היא שבה לים ללא הטלה ואולי תנסה ביום המחרת; אם לא תצליח, היא כנראה תטיל את הביצים בים – אך שם הן לא ישרדו; ייתכן שהנקבה תוותר על ההטלה, וכך יירקבו הביצים בגופה ויביאו למותה.

 

עלינו לעשות כל מאמץ אפשרי לעצור את תהליך ההכחדה המסוכן של צבי הים המתרחש ברחבי העולם. אנו, בני האנוש, הוא הגורם העיקרי וראשי לתהליך מצער זה; אנו התחלנו וכך גם מתפקידנו לתקן אותו ולדאוג שהמערכת האקולוגית העדינה של הביוספרה של כדור הארץ שלנו לא תיפגע.

 

אתר המרכז: https://www.parks.org.il/%D7%A6%D7%91%D7%99-%D7%99%D7%9D/

 

נושאים נוספים באתר "המלצה" שאולי יעניינו אתכם:

 

המלצות טיולים בארץ

 

פרסום עסקים חינם

 

טיפים לעסקים

 

פרסום עסקים

 

בלוג - כתבות מאמרים וטיפים בתחומים שונים

 

מתכונים מומלצים

רישום המלצה חדשה
המלצות טיולים בארץ
המלצות טיולים בארץ
רישום עסקים לאתר
המלצות טיולים בחול