אחסון מזון במקרר

אחסון נכון במקררמרביתנו מעדיפים שלא להשליך שאריות מזון לאשפה, אולם כדאי לזכור שטיפול לקוי באחסון המזון עשוי להוביל להרעלתו, כאשר הדבר תקף בעיקר לגבי  מזון מבושל הנועד לצריכה בעתיד.

 

גם אם פריט מזון כלשהו שהה בקירור, עדיין יש לוודא שתאריך התפוגה שלו לא חלף. יש להבדיל בין הערה על המוצר על-פיה "עדיף להשתמש לפני" - המלצה, לבין "לשימוש עד" – אזהרה בטיחותית. יתרה מזאת, אין לרכוש פריטי מזון עם תאריך תפוגה שחלף.

 

ככלל במידה שאתם חוששים לגבי מזון כלשהו (ריח מוזר, מרקם משונה וכו'), יש לזרוק לפח ללא חששות או תחושות אשם.

 

לאחר שבושל המזון, רצוי לאחסנו במקרר או במקפיא תוך פחות משעתיים מתום הבישול. שהייה ארוכה יותר משעתיים מחוץ לקירור (ושעה אחת כאשר מזג האוויר חם), הוא עלול להפוך למצע משגשג לחיידקים כך שיש להשליכו לאשפה. הדברים תקפים גם בדבר מוצרים עם ההערה "לשמור בקירור עם הפתיחה".

 

אל תחממו שאריות מזון מבושל למעלה מפעם אחת, גם במקרה שהיו בקירור.

 

מזון שהיה בטמפרטורת החדר למטה משעתיים, יוכל להישמר בקירור לשימוש עתידי, להוציא ממזון פעוטות ותינוקות שיש לזרוק בכל מקרה עם תום הארוחה.

 

מזון מבושל יש לבצע בידיים נקיות ובכלים נקיים (לא כאלו שכבר הוגש פעם מזון); אין ליצור מגע בין מזון מבושל למשטחים בלתי נקיים. כאשר הכמויות גדולות, כדאי לחלק את מה שנותר למנות הגשה ולהסתייע בכלי אחסון קטנים.

 

בתום הבישול ולפני האחסון במקרר, יש לצנן במהרה את המזון; בחישתו עם כף נקייה תזרז את הצינון.

 

מזון מבושל המאוחסן במקרר כהלכה רצוי לאכול תוך יומיים, על אף שמאכלים מסוימים יכולים לשרוד 5-3 ימים. מרקי עוף ובשר יכולים לשרוד במקרר 4-3 ימים (אולם גם כך רצוי להוריד את הבשר בכלל מהתפריט; מספיק לקרוא על הנזקים שבמוצרים מן החי כדי להבין איזה נזק אנו עושים לעצמנו כאשר אנחנו צורכים מאכלים מן החי).

 

כאשר עורכים קניות, כדאי לקחת בחשבון את זמני האחסון של הפריטים הנרכשים, קל וחומר כאשר מדובר בירקות ובפירות טריים. בעוד שעגבניות בשלות נשמרות במקרר כשלושה ימים, הרי שארטישוק יישמר בעטיפת ניילון (מזיק לסביבה; רצוי לצמצם) עד 7 ימים. סלק יכול להישמר כשבועיים, בעוד שירקות תבלין – 3-2 ימים בלבד.

 

שיירי שימורים ממארזי פח (לרבות חמוצים) יש להעביר למיכל אחר, מבלי לאחסנם בפחית המקורית הפתוחה.

 

לא הכול דורש קירור

כאשר מדובר בירקות ופירות טריים, ישנו שיקול עסיסיות וטעם, מלבד השיקול הבטיחותי. ככלל, ירקות ופירות הדורשים הבשלה כדאי לאחסן מחוץ למקרר. ישנם מזונות שאינם זקוקים לקירור ואיכותם נפגעת באחסון בקירור, כולל פירות טרופיים, שעועית ירוק, עגבניות לא בשלות, זוקיני ולחמים.

 

עגבניות רצוי לאחסן בטמפרטורות חדר להבשלה מלאה (שקית נייר או ניילון תזרז את התהליך), שכן אחסון עגבניות בלתי בשלות בקירור ימנע הבשלתן. במטרה להאריך חיי מדף של עגבניות בשלות, אפשר לאחסנן כ-3-2 ימים במקרר ללא בעיה. גם אבוקדו יבשיל רק מחוץ למקרר, בשקית נייר או ניילון.

 

סידור חכם של המקרר להארכת חיי המוצר

סידור תקין של המקרר יביא להארכת חיי המוצר, הן מבחינת בטיחות אכילה והן מבחינת שימור טעם ומאפיינים תזונתיים. טמפרטורה נמוכה מסייעת בשמירת רעננות וטריות ומאטה שגשוג של רוב החיידקים.

 

טמפרטורה מומלצת למקרר היא 5 מעלות; עם זאת, ראוי לזכור שהטמפרטורה אינה אחידה בחלל המקרר כולו.

 

 אל תעמיסו את המקרר יתר על המידה, שכן במצב עומס יותר לא תתאפשר תנועת אוויר ופיזור הקרירות בין המוצרים ישתבש.

המלצות טיולים בארץ
רישום עסקים לאתר
המלצות טיולים בחול
רישום המלצה חדשה
המלצות טיולים בארץ