ההבדל בין רואה חשבון למנהל חשבונות

רואה חשבון או מנהל חשבונותמספר גדול של אנשים אינם רואים את ההבדל (הלא תמיד ברור) שבין רואה החשבון למנהל חשבונות, ומסיבה זו אינם מבינים את פערי המחירים הנגבים על ידי כל אחד מהם. אם תמשיכו לקרוא מאמר זה, תוכלו להבין את ההבדל המשמעותי ביותר שבין שני אנשי המקצוע האלו.

מה כדאי לדעת על מנהל חשבונות

מנהל חשבונות הוא מי שעבר הכשרה קצרה ודי וממוקדת בענייני מיסים. אם נפשט את הדברים, נוכל לומר כי הנהלת חשבונות תפקידה לרכז מדי חודש בחודשו דוחות של הוצאות והכנסות שבוצעו בעסק – וכך מתאפשר לשלם לרשות המיסים את מקדמות המס. סוגים שונים של עסקים עשויים לדרוש סוגים שונים של ניהול חשבונות; עבור כל הכנסה והוצאה עשויים לחול כללי רישום שונים – ועל כן כדאי להסתייע באיש מקצוע יסודי.

 

מנהל חשבונות עוסק בניהול חשבונות פנימיים של העסק. במרבית המקרים, תפקידו של מנהל חשבונות אינו כולל תכנוני מס או ייצוג של העסק או החברה מול רשויות המס. בין תחומי העיסוק של מנהל חשבונות נכללים הנפקה ורישום של חשבוניות, תשלום לספקים, גביית חובות מלקוחות, רישומי מלאי, עריכת משכורות לעובדים ועוד.

 

מנהל חשבונות מכין גם דוחות תקופתיים עבור רשויות המס; עם זאת, הוא אינו מייצג את החברה מול גורמים אלו, שכן אין לו הסמכות לכך. דוחות אלו שהוכנו על ידו עוברים ביקורת ואישור על ידי רואה החשבון – שהוא גורם מוסמך לאישורם.

 

למנהל החשבונות יש תפקיד רגיש למדי; לרוב תהיה לו הגישה לסודות עסקיים ולפרטים אישיים שלי הבעלים ועובדי החברה, כמו גם למהלכים עסקיים שונים המבוצעים על ידי החברה. מנהל חשבונות חייב להיות בעל יושר אישי שאינו מוטל בספק, כמו גם בעל נאמנות מוחלטת לחברה או לעסק. עבודתו משפיע על העסק במישרין, ועל כן על מנהל החשבונות לבצע אותה על הצד הטוב והמקצועי ביותר.

רואה חשבון – מיהו ומהו?

לעומת מנהל חשבונות, רואה חשבון הוא איש מקצוע האחראי על ההתנהלות הפיננסית הכוללת של העסק מבחינת מס. רואה חשבון עבר הכשרה אקדמית קפדנית, שלאחריה הפך למומחה של ממש בכל הנוגע בעולם המס. רואה חשבון ינהל עבורכם גם רישום חודשי של הכנסות והוצאות וגם פעולות הנוגעות בהתנהלות המס שלכם בכל רגע – באופן חודשי ובאופן שנתי.

 

רואה חשבון הוא בעל סמכויות נרחבות יותר ממנהל חשבונות. לדוגמה, כדי להגיש דוח שנתי (הצהרת הון לרשויות המיסים), תצטרכו להסתייע ברואה חשבון מוכר. מנהל חשבונות אינו בכל הסמכות לערוך או להגיע מסמך כמו זה. כאשר תוזמנו לרשות המסים להסביר על פעילותכם, תגיעו בליווי רואה החשבון, המוסמך לייצג אתכם.

 

ניתן לומר שמנהל חשבונות הוא בעל תפקיד אדמיניסטרטיבי, אולם רואה חשבון הוא בכל תפקיד נרחב יותר, ובעל סמכויות רבות יותר ואחריות כלפי העסק, כמו גם כלפי רשות המיסים.

 

רואה חשבון נחשב כבעל מקצוע מדרגה ראשונה בתחום הייעוץ הפיננסי וייעוץ המס. רואי חשבון מועסקים כמנהלי כספים וחשבים בחברות גדולות, כיועצים פיננסיים וככלכלנים – בין אם כעצמאיים בעלי משרד פרטי ובין אם כשכירים. מוסדות המדינה גם הם מעסיקים רואי חשבון, כמו גם בחברות ביטוח גדולות.

 

רואה חשבון מקבל גישה לחומרים פנימיים וחסויים ועל כן חייב להיות אמון על כללי אתיקה מסוימים שהמקצוע דורש. יתרה מכך, התפתחותו הכלכלית של העסק, כמו גם ניהול הכספים, נתון בידו של רואה החשבון. כיוון שאחריות גדולה בידו, נדרש רואה החשבון לבצע את עבודתו במשנה זהירות ובקפידה רבה.

 

נושאים נוספים באתר "המלצה" שאולי יעניינו אתכם:

 

פתיחת פרסום חינם לעסקים

פרסום עסקים חינם

טיפים לעסקים

המלצות טיולים בארץ

המלצות טיולים בחו"ל

בלוג - כתבות מאמרים וטיפים בתחומים שונים