פתאום 30: תופעות בריאותיות המתרחשות בגיל הזוהר

 

פתאום 30התפתחות גופנית היא עלייה לצורך ירידה – עם תום ההתפתחות הגופנית מתחילה הדעיכה, דעיכה שלעתים תופסת תאוצה בגילאי שלושים. למה לצפות? ואיך אפשר לרכך את השינוי? מדריך למתבגרת

רויטל מור

 

כשהספינקס שאלה את אדיפוס את חידתה – מהו היצור שיש לו קול אחד והולך על ארבע, שתיים ושלוש הוא ענה – האדם, שהולך על ארבע כתינוק, על שתיים בבגרותו ועל שלוש – שתי רגליים ומקל – בזקנתו. אנחנו גם מורגלים לחשוב על שלוש תקופות בחיי אנשים: צמיחה, רמה קבועה, ודעיכה אך האמת היא שהדעיכה מתחילה עם תום הצמיחה. קחו לדוגמה את הקולגן: חלבון נפוץ בגוף שממלא תפקידים רבים במפרקים, בעיניים, בגידים, בכלי הדם, בריאות, במעיים ובעיקר בעור הגוף. עד גיל עשר לערך רמת הקולגן בעור גבוהה ועולה ומגיל זה מתחילה דעיכה המואצת בגילאי העשרים ומתחילה להיות מורגשת בגילאי השלושים. ירידה בכמותו של קולגן מתחילה להיות מורגשת עם היווצרות קמטים בעור בגילאי שלושים ומעלה. אילו עוד תופעות בריאותיות מתחילות להיות מורגשות בגילאי השלושים?

ירידה במסת השריר

תופעה נפוצה בגילאי השלושים היא תחילת הירידה במסת השריר, ירידה שללא אימוני כח מתאימים תמשך ותואץ ככל שמתקדמים בגיל. ירידה במסת השריר אומרת, בין היתר, כי אחוזי השומן בגוף עולים ולצד ירידה בקצב תחלופת החומרים בגוף כבר קשה יותר לשמור על המשקל, האנג אובר נמשך יותר זמן, התמודדות עם עודף סוכרים בגוף הופכת קשה יותר ועוד.

ירידה בצפיפות העצם

לא רק השרירים נפגעים מהגיל, גם העצמות והמפרקים. לקולגן טבעי תפקיד חשוב בגידים וברקמות החיבור. עם העלייה בגיל, במיוחד כשהיא מלווה בשינויים הורמונליים, התאים שיוצרים את הקולגן בגוף הופכים עצלים ומייצרים פחות קולגן ובאיכות טובה פחות. בגילאי השלושים נשים לעתים חוות תופעות של פרה-מנאופוזה – תופעות הקודמות לגיל המעבר ומעידות על השינויים ההורמונליים המתחילים להתרחש בגילים אלו. אחד מההיבטים של השינויים הוא ירידה בצפיפות העצם, לכן צריכת סידן חשובה ככל שהגיל מתקדם.

שינויים בעור

הגיל והסביבה נותנים את אותותיהם בעור שמתחיל להתייבש ולהתקמט בגילאים האלו. מלבד ירידה בייצור הקולגן הטבעי בגוף, חשיפה מוגברת לקרני השמש, לדוגמה, עלולה להאיץ את התהליך ולפגוע בעור ובמאגרי הקולגן הקיימים. ניתן לצרוך קולגן באוכל. הקולגן הוא מרכיב עיקרי בעור וברקמות החיבור כך שמרק עצמות טוב ולמעשה כל מאכל המכיל ג'לטין – כוללים קולגן. הג'לי הוא למעשה קולגן לאחר שעבר חימום.

 

שינויים במחזור החודשי

שינויים הורמונליים משפיעים גם על המחזור החודשי ועל הפוריות. לגיל יש השפעה משמעותית על הפוריות אצל גברים ונשים. אצל גברים איכות הזרעונים ותנועתם יורדת, אצל נשים מתחילה דעיכה בפוריות שתופסת תאוצה לקראת אמצע שנות השלושים. ייתכנו שינויים במחזור השנתי שיבואו לידי ביטוי בדימום מוגבר, כאבי מחזור חזקים במיוחד, וייתכן שגם סימנים מוקדים של גיל המעבר: הזעות לילה, שינויים קיצוניים במצב הרוח, חרדות או דכאון. אצל אחרות, לידות דווקא יהפכו את המחזורים לקלים יותר.

 

שיער מאפיר

לגנטיקה משקל מכובד בזמן בו השיער מתחיל להאפיר אולם גילאי השלושים הם הגיל הנפוץ בו שערת השיבה הבודדת שראיתם לפני כן מתחילה להתרבות ולהפוך לרב. גם אלו שמוכנות לשיער שיבה על הראש לא תמיד מוכנות לכך שגם שיערות הערווה מתחילות להאפיר ולהלבין עם הגיל, וגיל שלושים הוא הזמן גם שלהן.

 

מפרקים חורקים

אחת הבעיות עם הידלדלות הקולגן בגוף היא שחיקה של רקמות החיבור במפרקים שעלולה לגרום לתופעות דלקתיות, כאבים וקשיים בהתכופפות ובתנועה. לרב, הגוף סופג פגיעות ומתאושש ומחלים מהן אך כיוון שלקולגן תפקיד משמעותי גם באיחוי פצעים – תהליך זה הופך איטי יותר עם הגיל והמפרקים שזזים ונשחקים סובלים.

 

תופעות בריאותיות רבות המקושרות לגילאים מבוגרים מתחילות למעשה בגילאי השלושים. החדשות הטובות הן שלצד תופעות אלו גם יש התייצבות מסוימת בחיים: הקמת משפחה, ביסוס הקריירה ואפילו שיפור בחיי המין וכמובן שקיימת גם האפשרות לעזור לגוף ולהאט תהליכים אלו דרך הבנייה בריאה יותר של הרגלי חיים ושימוש בתוספים שמשלימים את מה שהגוף מייצר פחות.

 

תמונה מאת Shutterstock