פרוביוטיקה בהריון – מה אנחנו יודעות עד כה?

 

פרוביוטיקה בהריוןהרגע בו אנו יודעות שאנחנו בהריון בוודאות גורם לנו לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לתזונה ואורח החיים שלנו. אז איך ואיפה פרוביוטיקה משתלבת במערך ההגנה התזונתי שאנחנו מסגלות לעצמנו בתקופת ההיריון?

 

שולי הלוי

 

תחושת האחריות לבריאותנו וזו של העובר לא כל כך רצונית, אבל היא גם מסייעת לנו לבחור בשינוי בהרגלי התזונה. הצ׳ק-ליסט של הצרכים התזונתיים כוללת תוספי תזונה, חלקם חובה ואחרים לפי דרישת גופך, והיום על הפרק פרוביוטיקה בהריון.

 

מבוא לחיידקולוגיה

משמעות השם פרוביוטיקה הוא ״בעד החיים״, ומקורו בתיאוריה מהמאה ה-20 שמצאה שבגוף האדם חיים ישנם גם חיידקים טובים. לאורך השנים נחקרו אין ספור חיידקים שמתגוררים דרך קבע בגופנו, ונלמדו הדרכים בהן הם קובעים ומשפיעים על התפתחותנו, בריאותנו והתנהגותנו. למרות שנות המחקר הרבות, לשאלות רבות אין עדיין מענה חד משמעי.

 

אם למשל תחפשו את הקשר בין אנטיביוטיקה, פרוביוטיקה ושלשול תמצאנה שבזכות קיומם של מספיק מחקרים וניסויים קליניים, יש לשאלה זו תשובה טובה. בניסויים נבחן הקשר בין נטילת פרוביוטיקה לחולים המטופלים באנטיביוטיקה, אלו פורסמו בשנים שונות במקומות שונים בעולם במגזינים רפואיים כשהתוצאות מצאו ירידה בסיכון ללקות בשלשול.

 

הדרת נשים באקדמיה

אם תנסו לעומת זאת לחפש תשובה לשאלה ״האם טוב לי ליטול פרוביוטיקה בהריון״, לא תמצאו אחת מוחלטת משתי סיבות. הראשונה די ברורה מאליה: כל אחת מאיתנו שונה מחברתה ואין הריון של אחת זהה לשניה. הסיבה השניה קשורה ב״הדרת״ סוגיות רפואיות מהותיות לנשים מסדר היום של האקדמיה. מצד אחד, ניתן לומר שבראיה היסטורית המצב קצת יותר טוב מבעבר, אבל מזעזע לגלות לפעמים אילו שאלות ״הרות גורל״ זוכות לתקציבים ושעות מחקר.

 

אז מה כן אפשר להגיד בינתיים?

עבור חלק מכן נטילת פרוביוטיקה בתקופת ההריון יכולה לסייע במניעת עצירות, מניעת וגיניוזיס חיידקי בהריון ובהפחתת מחלות בילדים. לפני שניכנס לפרטים נזכיר שאף על פי שיתרונות אלו פורסמו בגיבוי מחקרים, אלה עדיין לא נערכו בהיקפים מספקים.

עצירות: עם כל הכבוד לשלשולים בעקבות אנטיביוטיקה, לסבול מעצירות בתקופת ההריון זה ממש סבל. פרוביוטיקה בעלת זנים ידידותיים של חיידקי מעיים יכולה לסייע בהסדרת מערכת העיכול, כמו גם תזונה עשירה בסיבים ושתייה מרובה של מים. Go מעיים, Go!

מניעת BV: עד כשליש מההריוניות סובלות מווגינוזיס חיידקי (Bacterial vaginosis), ״זיהום חיידקי המפר את ההאיזון הטבעי של חיידקי הפלורה בנרתיק״. החדשות העוד פחות טובות הן שהזיהום הזה הוא הנפוץ ביותר בקרב נשים בשנות הפריון והוא יכול לעבור לבן הזוג בעת קיום יחסי מין; ובתקופת ההריון עצמו עלול גם להביא ללידה מוקדמת. רגע, יש גם חדשות טובות: האבחון פשוט מעין כמותו ויכול להתבצע גם על ידי רופאת המשפחה.

 

הפחתת מחלות בילדים: כל מה שאנחנו מכניסות לגוף שלנו במהלך ההריון נכנס מתוך ידיעה ברורה שתהיה לו השפעה על בריאות העובר ותקינות ההריון; אבל כך גם כל מה שהרכיב את גופנו לפניו. מחקרים מצאו קשר חיובי בין תינוקות שנולדו לנשים הסובלות מאלרגיות ושנטלו פרוביוטיקה במהלך ההריון ולאחריו, לירידה בסיכון ללקות באקזמה.

 

פרביוטיקה היא רק חלק ממה שאנחנו צריכות לקחת בחשבון בחודשי ההריון, ולמידע נוסף על תוספי תזונה בתקופה זו אנחנו ממליצות לעקוב אחרי פרסומי משרד הבריאות בנושא, אלו מתעדכנים אחת לכמה שנים בהתבסס על מחקרים חדשים. כך למשל, בקובץ "תזונה נבונה בתקופת ההריון״ שפרסם משרד הבריאות ב-2015 תמצאו הנחיות והכוונות בנוגע להרגלי אכילה, תפריט, ותוספי תזונה מומלצים, אך הוא לא יכלול את העדכון על נטילת יוד שנוספה להמלצות המשרד השנה. זכרו נא כי משרד הבריאות ממליץ שלא לצרוך תוספי תזונה - למעט חומצה פולית וברזל - ללא התייעצות עם רופאה או דיאטן.

 

ולסיום המלצה נוספת: אל תשכחו לתת לעצמכן זמן לנוח ולעכל, זה נכון לחיים עצמם וביתר שאת בימים אלו.

 

תמונה מאת Shutterstock