מחסור בויטמין D – למה זה קורה ומהם הפתרונות לכך?

אם רופאת המשפחה שלכם אמרה לכם שרמת הויטמין D שלכם נמוכה ולכן אתם צריכים ליטול תוסף תזונה של ויטמין D ואם שמתם לב שלאחרונה יותר ויותר אנשים שאתם מכירים ממליצים לשמור על רמת ויטמין D תקינה בגוף, הגיע הזמן להבין על מה כולם מדברים. במאמר זה נסביר מהם הסימנים למחסור בויטמין מסוג זה, מהם הגורמים למחסור בו ומדוע אחת ההמלצות החשובות ביותר היא ליטול תוספים שלו במקרים כאלה.

מהם הסימנים למחסור בויטמין די?

  • דכדוך – כיוון שרמת הסרוטונין בגוף מושפעת עם חשיפה לאור חזק ובהיר, תחושה של דכדוך בעקבות חוסר חשיפה לשמש, יכול להעיד על חוסר בויטמין זה.

  • עודף משקל – אנשים בעלי עודף משקל צריכים לצרוך יותר ויטמין די מאנשים רזים וזאת על מנת להגיע לרמות התקינות של אותו ויטמין, שכן יש לו נטייה להצטבר ברקמות השומן.

  • כאבי עצמות – יכולים להעיד גם על חוסר בויטמין די. שכן, אנשים עם רמה נמוכה של ויטמין זה יכולים לסבול מפריכיות העצם ושקיעה לקויה של סידן בעצמות, דבר שיכול להוביל לכאבים כרוניים בעצמות.

  • חולשה בשרירים – יש מומחים הטוענים שרמה נמוכה של ויטמין זה יכול לפגוע בתפקודם התקין של השרירים.

  • עייפות – אם אתם סובלים מעייפות כל הזמן, חשוב שתדעו שרמה תקינה של ויטמין די תאפשר יצירת אנרגיה בגוף ורמה שאינה תקינה יכולה להוביל לעייפות.

אלו הם רק חלק מהסימנים שיכולים להעיד על כך שחסר לכם ויטמין די בגוף. הדרך הטובה ביותר לברר האם יש לכם מחסור בויטמין D היא באמצעות בדיקת דם פשוטה אותה תבצעו בקופת החולים שלכם.

מהן הסיבות למחסור בויטמין D?

ויטמין די הוא הורמון אשר משפיע על התאים בגוף האדם וחשוב לתפקודה התקינה של המערכת החיסונית.   רמות הויטמין משתנות בהתאם לעונת השנה, כאשר בקיץ האדם סופג כמות גדולה של אור ולכן בקיץ ובסתיו רוב האנשים נהנים מרמה גבוהה של ויטמין זה. לעומת זאת, באביב וזאת לאחר תקופת החורף, רמת הויטמין בגוף יורדת.

סיבות נוספות שיכולות להוביל למחסור בויטמין די הן חשיפה מועטת לשמש והשתייכות לאוכלוסיות מסויימות, כמו למשל נשים הרות, נשים שמניקות, חולים במחלות שונות, כמו למשל מחלת צפיפות העצם, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלות כליה, כבד ומחלות נוספות. אנשים הסובלים מהשמנת יתר, חולים שנוטלים תרופות שונות וקשישים עם ירידה פיזיולוגית בייצור של ויטמין D בגוף.

פתרונות למחסור בויטמין די

ראשית כל, חשוב לדעת שמשרד הבריאות ממליץ לצרוך ויטמין 3D כבר מלידה ועד גיל שנה. אם אתם מתחת לגיל 50, מומלץ שתצרכו 400 עד 800 יחב"ל ואם אתם מעל לגיל 50 , 800-1000 . מבחינת מזונות, רצוי לאכול מזונות בהם יש ויטמין די, כמו למשל חלמוני ביצה, חלב, שמן דגים, כבד ודגים.

באם אתם מעוניינים להיות בטוחים שאתם אכן משלימים לקצובה היומית המומלצת תוכלו לצרוך תוסף תזונה של סידן אמורפי דנסיטי אשר נספג פי 2-4 מהקלציום הגבישי. בהצלחה ורק בריאות!