סובלים מדכדוך? עצבות? כל מה שכדאי לדעת על דיכאון קל 

סובלים מדכדוך? עצבות? מצב רוח שפוף? כל אדם אחד מאיתנו עשוי לחוות דכדוך מעת לעת. תחושות דכדוך והעצבות יכולות להיווצר בעקבות אירועי חיים כאלו ואחרים ונחשבת במצבים הללו כתגובה נורמלית. יחד עם זאת, במידה והדכדוך אינו חולף מעצמו בתוך פרק זמן סביר והוא מקשה בניהול שגרת החיים התקינה, ייתכן שמדובר בדיכאון. 


הדיכאון יכול להופיע ברמות משתנות של חומרה, החל מדיכאון קל הממוקם בקצה האחד של הסקאלה, ועד לדיכאון החמור (דיכאון מז'ורי) הממוקם בקצה השני של הסקאלה ומתאפיין במגוון תסמינים פסיכולוגים ופיזיולוגים קשים, הפוגעים ביכולת התפקוד ומלווים לא אחת בתחושות של ייאוש מוחלט ובמחשבות אובדניות.


תסמיניו של דיכאון קל

חשוב להדגיש שדיכאון קל נחשב, אמנם, לתחושת דכדוך קלה וחולפת, והוא מאפשר, לכאורה, לאדם הסובל ממנו להמשיך ולתפקד כרגיל, אך לאורך התקופה עשוי האדם לאבד את ההתלהבות, החשק ושמחת החיים, וכן את ההנאה מדברים ותחביבים שהסבו לו בעבר סיפוק רב, כמו הנאה מבילוי בפאב עם חברים, קריאת ספר טוב, משחק עם הנכדים, יציאה לנופש, בישול וכיוצא בזה. 
הדיכאון מלווה לעתים בחרדה, חוסר שקט פנימי, הפרעות בדפוסי השינה, שינויים בדפוסי האכילה (בא לביטוי בעליה או ירידה חדה במשקל), ירידה בחשק המיני ועוד. המציאות מלמדת שעל אף שהדיכאון הקל נפוץ הרבה יותר מהדיכאון המז'ורי, המודעות אליו ולהשלכותיו נמוכה, וזו הסיבה לכך שלעתים קרובות קורה שאנשים אינם מודעים להיותם לוקים בדיכאון, ולפיכך אינם פונים לסיוע מקצועי.


הטיפול המקובל במקרים של דיכאון קל

חשוב להדגיש שגם כשמדובר באדם הלוקה בדיכאון קל, מומלץ להפנותו לאבחון ולטיפול, אם כדי למנוע ממנו את המשך הסבל שהוא חווה, אך בעיקר כדי למנוע מצב שבו הופך הדיכאון עם הזמן לכרוני ואו מחמיר עד לרמה של דיכאון מז'ורי, כפי שהדבר קורה בחלק לא מבוטל מהמקרים. 
הטיפול בדיכאון קל עשוי על פי רוב לכלול טיפול פסיכולוגי, כמו לדוגמה טיפול קוגניטיבי התנהגותי, וכן סביבה תומכת, פעילות גופנית מונחית, ובמקרי הצורך גם טיפול בתרופות נוגדות דיכאון. 
עם זאת, במצבים של דיכאון קל, נהוג שלא לכלול התערבות תרופתית בטיפול ההתחלתי, אלא לבצע הערכה מחודשת בנוגע למצבו של המטופל בתוך עשרה ימים עד שבועיים מתחילת הטיפול, על מנת לבחון את יעילותו של הטיפול ואת הצורך במתן תרופות נוגדות דיכאון. 


מה צריך לעשות על מנת לצאת מהדיכאון?

ישנם כמה דברים שאפשר לעשות, אך הנה כמה מהבולטים שבהם:
- חברה- להיות בחברה של אנשים. בין אם מכרים ובין אם משפחה. אלו שיגרמו לכם לחייך, לצחוק ולשתף אותם ברגשותיכם.

- פעילות גופנית- ספורט הוא מרכיב חשוב בנושא של טיפול בדיכאון מכיוון שהפעילות גורמת לגוף להפריש אנדרופינים.

- טיפול פסיכולוגי- התייעצות וטיפול בעזרת איש מקצוע יכולה לשפר לא מעט בעיות וביניהן גם דיכאון.

 

כל מה שכדאי לדעת על דיכאון קל