יתרונות כוס קפה לפני פעילות גופנית

 

יתרונות כוס קפה לפני פעילות גופניתזה אולי יפתיע אתכם, אך ככל הנראה אחד המשקאות היעילים לפני האימון הגופני הוא קפה. נכון, קפה! מחקרים מראים ששתיית כוס קפה לפני אימון יכולה להגביר את הביצועים שלכם. אילו יתרונות יש בכוס הקפה הזו הנה רשימה קצרה שכדאי לזכור.

קפה מתגבר את קצב חילוף החומרים ומשפר את זרימת הדם

לפי מחקרים שונים קפה יכול להגדיל את חילוף החומרים שלכם ב-20 אחוזים. מחקר ספרדי מצא כי ספורטאים מאומנים שלקחו קפאין לפני אימונים שרפו כ -15 אחוז יותר קלוריות במשך שלוש שעות לאחר האימון, בהשוואה לאלו ששתו פלצבו.

יתרון נוסף, קפה משפר את זרימת הדם. חוקרים יפנים גילו עלייה של 30% בזרימת הדם בקרב משתתפים ששתו חמישה גרם קפה רגיל במשך 75 דקות לאחר לגימת הקפה. מדוע זה חשוב? כי שיפור זרימת הדם מביאה לשיפור החמצון של הרקמות, מה שיכול להשפיע באופן ברור על הביצועים במהלך האימון.

קפה מפחית כאבים ומשפר את הסיבולת

קפה מפחית את הכאב. אכן מסתבר כי מחקרים שנערכו ממטעם אוניברסיטת אילינוי ואוניברסיטת ג'ורג'יה מצאו כי שתיים עד שלוש כוסות קפה הנצרכות שעה לפני אימון של חצי שעה יכולות להפחית את כאבי השרירים לפני ואחרי האימון. באחוזים ניכרים של עד 48%. בעוד שתרופות נגד כאב הגיעו לאחוזים פחותים מכך.

קפה משפר את הסיבולת, ובעצם יכול להקל על האימון. מחקר שנעשה בנושא הגיע למסקנה כי קפאין יכול להפחית את רמת המאמץ במהלך האימון ביותר מ- 5%.

מסייע לשמירה על השרירים ומשפר את הזיכרון

קפה שומר על רקמת השריר בגוף. על פי מחקר של אוניברסיטת קובנטרי, קפאין עוזר לקזז את אובדן כוח השריר הקשור לגיל. ממצאים אלה מצביעים על כך שקפאין עשוי לסייע בשימור השרירים, ולהפחית את הסיכון לפציעות. מסתבר כי קפה מפעיל מנגנון במוח המשחרר גורם גדילה הנקרא גורם נוירוטרופי (BDNF). BDNF מתבטא גם בשרירים, שם הוא תומך בנוירו-מוטורי שהוא האלמנט הקריטי ביותר בשריר. ללא הנוירו-מוטוריות, השריר הוא כמו מנוע ללא הצתה. ירידה בנוירו-מוטורית היא חלק מהתהליך שמסביר את התנוונות השרירים הקשורה לגיל. אז מהבחינה הזו קפה עשוי לעזור לשמור על רקמת השריר צעירה יותר.

 

 BDNF עושה עוד כמה דברים חשובים, כאשר בין היתר הוא מפעיל תאי גזע מוחיים להמרה לנוירונים חדשים במוח , ואלו יכולים להיות בעלי יתרונות מוחלטים לתפקודי המוח. בין היתר, להשפיע באופן חיובי על הזכרון, וחידוד ההבנה הקוגניטיבית. ואכן מחקרים שנערכו על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס מצאו כי 200 מ"ג של קופאין שיפרו את זיכרון המשתתפים בו למשך 24 שעות.

 

קפה משפר את מצב הרוח במהלך האימון

מאמני כושר מעידים כי קפאין הופך את האימון למהנה יותר. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שקפאין הוא חומר ממריץ הפועל על מערכת העצבים המרכזית, על הלב, וגם על לחץ הדם. מה שאומר כי הוא  מגביר את שחרורם של הורמונים כמו דופמין. הורמון זה כידוע משפיע על קולטני הכאב, וכן גם על מצב הרוח.

 

למה קפה וכמה קפה?

מתאמני כושר רבים נוהגים לצרוך משקאות אנרגיה שונים לפני האימון או במהלכו. לעומתם של אלו קפה אינו מכיל תרכובות מלאכותיות או כימיקלים. אולם יש לזכור כי צריכה מרובה מדי של קפה עלולה לגרום להתייבשות, במיוחד לפני ריצות ארוכות, לכן יש לצרוך קפה יחד עם מים. כוס קפה אחת רבע שעה לפני האימון תשפר מאוד את התוצאות.