ירקות בחמישה צבעים

צבע הירקות מעיד על התרכובות הייחודיות שיש בתוכם. מה ההבדל בין ירקות צהובים, ירוקים, לבנים, אדומים וסגולים ולמה כדאי לשלב את כולם בתפריט היומי? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

 

כל הירקות מגנים על הגוף מפני מחלות ומחזקים אותו. ירקות הם מצד אחד דלי קלוריות ודלי שומן, אך מצד שני הם משמשים מקור חשוב למים, סיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים ועוד. התרכובות הייחודיות שיש בתוך ירקות יוצרות פעילות נוגדת חמצון והן ידועות כאמצעי יעיל להאטת תהליכי הזדקנות טבעיים.

 

עם זאת, התרכובות הבריאותיות שיש בירקות מופיעות בשלל צבעים ולכן ניתן לחלק אותן לקבוצות. כך אפשר לייחס לכל צבע התמחות מיוחדת ולהתמקד בירקות הרלוונטיים כדי לסייע לגוף ולחסן אותו מפני מחלות.

מה מסתתר מאחורי כל צבע?

ירקות בצבע צהוב-כתום מתאפיינים בכמות גדולה של נוגדי חמצון חזקים והם מפחיתים את הסיכון לסרטן. הירקות הכי עשירים בנוגדי חמצון מן הסוג הזה הם גזר, בטטה ודלורית ויש מחקרים שמראים כיצד הם משפרים את התפקוד של מערכת החיסון.

 

ירקות ירוקים עשירים בחומצה פולית ובלוטאין. הלוטאין הוא נוגד חמצון ששומר על בריאות העין מפני קטרקט וירידה בראייה שמתרחשת באופן טבעי עם הגיל. לוטאין מצוי בכמויות גדולות בירקות ירוקים כמו חסה, תרד, סלרי, פלפלים ירוקים, מלפפונים, ברוקולי ורוב צמחי התבלין. בנוסף, החומצה הפולית שיש בתוך ירקות ירוקים חיונית למניעת טרשת העורקים ומומלצת לנשים הרות ולמניעת מומים מולדים במערכת העצבים של תינוקות.

 

הצבע הלבן של תפוחי אדמה, כרובית וקולרבי נוצר בגלל תרכובות גופריות שאף מקנות לבצל ולשום את חריפותם. חלק מהתרכובות הגופריות שיש בירקות לבנים משפרות את פעילות האינסולין ותורמות לאיזון עבור חולי סוכרת, בעוד כולן ללא יוצא מן הכלל מפחיתות תהליכי דלקות.

 

ירקות אדומים מזוהים עם הליקופן: פיגמנט אדום ממשפחת הקרטנואידים שמצוי בעיקר בעגבנייה. הליקופן מגן על הלב וכלי הדם, מצטבר בערמונית ויעיל בהפחתת הסיכון לסרטן הערמונית בגילאים מבוגרים.

 

לבסוף, הירקות הסגולים מכילים אנתוציאנינים שמגנים על תפקוד כלי הדם ומונעים את טרשת העורקים. ירקות סגולים כמו חצילים, סלק וארטישוק קצת פחות שכיחים במטבח הישראלי אבל מומלץ בכל זאת לשלב אותם בתפריט היומי על מנת ליהנות מהסגולות הבריאותיות שלהם.

 

המלצות לצריכת ירקות

 

משרד הבריאות העולמי ממליץ לצרוך 5-9 מנות של ירקות ופירות ביום, כשכל מנה מייצגת 100 גרם ירק או פרי חיים. משרד החקלאות בארצות הברית אף ממליץ על צריכה של 5 מנות ירקות בצבעים שונים לילדים מגיל שנתיים עד שש, 7 מנות לילדים גדולים יותר ו-9 מנות למבוגרים.

 

הכי חשוב לאכול ירקות מכל הצבעים כי כל ירק מפעיל מערכות הגנה שונות. בנוסף, השילוב מכסה מגוון רחב של פעילויות הגנה ומתגבר את יכולת ההגנה והעמידות של הגוף.