איך לקרוא את דוח קרן ההשתלמות?

איך לקרוא את דוח קרן ההשתלמותקרן השתלמות הינה אפיק חיסכון אטרקטיבי במיוחד שרבים נהנים ממנו. כדי שנוכל להישאר עם היד על הדופק ולוודא שהקרן עדיין עונה על הצרכים שלנו חשוב לקרוא את הדוח התקופתי שנשלח אליכם. המדריך שלפניכם עושה סדר בדוח של קרן ההשתלמות ומספק לכם שלוש בדיקות פשוטות שכל אחד יכול לבצע בעצמו

דסי ניר

 

קרן השתלמות היא אחד מאפיקי החיסכון המשתלמים ביותר בנמצא כיום, זאת בשל הטבות המס המשמעותיות שהיא מאפשרת, לצד האפשרות למשוך את הכסף כבר לאחר שנים ספורות. אם אתם שכירים במקום המציע את ההטבה הזו, את קרן ההשתלמות יפתח עבורכם המעסיק, במידה ואתם עצמאיים תוכלו לפתוח קרן בעצמכם. במקור, נועדה קרן ההשתלמות למימון הכשרות מקצועיות לעובדים, אך לאורך השנים היא הפכה לאפיק חיסכון לכל מטרה בטווח הבינוני, ואפילו לצורך הגדלת החיסכון שנוכל לצבור לפנסיה. 

 

אם גם אתם מפקידים לקרן השתלמות מדי חודש או אם יש לכם כבר יותר מ-50 אלף ש״ח שחסכתם בקרן מופק עבורכם דוח תקופתי מסכם מדי רבעון או לכל הפחות מדי שנה. את הדוח התקופתי תקבלו באמצעות הודעת סמס או מייל שיפנו אתכם לצפייה בדוח באזור האישי באתר. אם ביקשתם שלא לקבל את הדוח באמצעים אלה, הדוח יישלח לביתכם בדואר.

 

מהם החלקים המרכיבים את הדוח השנתי של קרן ההשתלמות שלכם?

קרן השתלמות היא כלי חיסכון פשוט למדי, לכן גם הדוח התקופתי שתקבלו פשוט יחסית להבנה. מאחר שהדוח בנוי במבנה אחיד גם אם יש ברשותכם יותר מקרן השתלמות אחת, או אם העברתם את החיסכון מקרן אחת לאחרת, הדוח שתקבלו ייראה בדיוק אותו הדבר.

 

  1. פינת התכל׳ס
    בראש הדוח תוכלו למצוא את הפרטים האישיים שלכם, שם, מספר תעודת זהות ומספר חשבון בקרן. מתחת לפרטים האישיים יופיע סכום החיסכון שצברתם עד למועד הפקת הדוח ואשר יהיה זמין למשיכה החל מהמועד המצוין בדוח, לאחר שש שנים ממועד פתיחת הקרן. סכום זה יהיה זמין גם למוטבים שהגדרתם בקרן במקרה של מוות חס וחלילה.


  2. מה קרה בקרן שלי במהלך התקופה החולפת?
    בסעיפים ב׳-ה׳ תוכלו למצוא מידע המפרט את השינויים שקרו בקרן במהלך הרבעון או השנה אליהם מתייחס הדוח. בין היתר תוכלו למצוא שם את סכומי ההפקדות שהעברתם לקרן, את דמי הניהול והוצאות נוספות לניהול השקעות שנגבו מכם, את הרווחים או ההפסדים שנצברו באותה תקופה ושיעור התשואה המגולם ברווחים או הפסדים אלו, וכן את היתרה הסופית שצברתם בסוף התקופה בניכוי דמי הניהול ובתוספת הרווחים שנצברו.


  3. נתונים נוספים 
    בסוף הדוח תוכלו למצוא את את פרטי הסוכן או היועץ הפנסיוני שליווה אתכם בפעם האחרונה והפניה לצפיה בנתונים נוספים באזור האישי שלכם באתר החברה. אם היו הפקדות לקרן במהלך התקופה, תוכלו למצוא בסוף הדוח גם אישור מס על ההפקדות שבוצעו, במקרה שאתם נדרשים להגיש דוח שנתי לרשות המסים. תמצאו שם גם אישור נוסף על הסכום הכולל שהפקדתם לקרן מאז שפתחתם אותה. אישור זה מיועד למי שנדרש להגיש הצהרת הון בסוף אותה שנת כספים.

מה חשוב לבדוק בדוח של קרן ההשתלמות?

מומלץ מאוד להיות עם היד על הדופק ולוודא שהנתונים המופיעים בחשבונכם בקרן נכונים ומתאימים לצרכים שלכם:

  1. וודאו שכל ההפקדות שרשומות בדוח תואמות את הסכומים שהפקדתם אם אתם עצמאים, או את ההפקדות שלכם ושל המעסיק שנרשמו בתלוש השכר מדי חודש במידה ואתם שכירים. במרבית המקרים סכום ההפקדה דומה מדי חודש, כך שאם יש שינויים גדולים מחודש לחודש, חשוב לוודא שהם לא נובעים מטעות ברישום. הפקדתם מעבר לשיעורי ההפקדה המקובלים? יתכן שחלק מההפקדות ירשמו בדוח כהפקדות שאינן מוטבות, שעליהן תידרשו לשלם מס רווחי הון בעת המשיכה.

  2. וודאו שדמי הניהול המצוינים בדוח תואמים את דמי הניהול שסיכמת עליהם עם קרן ההשתלמות. אם הם לא תואמים, פנו לקרן ובקשו לבצע את ההתאמות הנדרשות.

  3. וודאו שמסלול ההשקעה בו מושקע החיסכון שלכם מתאים להעדפות ולמטרות שלכם. אם אתם לא מתכוונים להשתמש בכסף בשנים הקרובות, שקלו לבחור מסלול השקעה ברמת סיכון גבוהה יותר שיגדיל את הסיכוי לתשואה גבוהה יותר בטווח הארוך, אם אתם מתכננים לחסוך לטווח קצר יותר, שיקלו לבחור מסלול סולידי יותר שאולי לא יקצור הפתעות גדולות, אבל גם יחסוך מכם סיכונים שיתקשו לתקן עצמם בטווח הזמן המיידי.

  4. וודאו שעדכנתם את קרן ההשתלמות לגבי המוטבים שיוכלו לקבל את הכסף אם יקרה לכם משהו חס וחלילה. מתחת לטבלה בחלק הראשון של הדוח מופיעה הערה על מועד עדכון המוטבים האחרון. אם המצב המשפחתי שלכם השתנה מאז, או אם מצוין בדוח שלא מיניתם כלל מוטבים, חשוב לעדכן את הקרן בהקדם.

בדיקות פשוטות אלה שלא ייקחו לכם יותר מ-10 דקות לכל היותר, יעזרו לכם למנף את החיסכון האטרקטיבי של קרן ההשתלמות ויאפשרו לכם להגשים חלומות ומטרות.

 

תמונה מאת Shutterstock

רישום עסקים לאתר
רישום המלצה חדשה
המלצות טיולים בארץ
המלצות טיולים בארץ
המלצות טיולים בחול