זהירות טכנולוגיה לפניך: אביזרי הרכב שמסכנים אתכם

אביזרי הרכב שמסכנים אתכםהטכנולוגיה שועטת קדימה בכיוון ברור מאד – להפוך את החיים שלנו בכלל, ואת הנסיעה בפרט, לנוחים ונעימים יותר. אבל מה קורה כשהנוחות באה על חשבון הבטיחות? אולי לפעמים פחות עדיף מיותר? מדריך לנהג הטכנולוגי והזהיר

צור גורן

 

רכבים חדשים מגיעים מצוידים במסך מגע המרכז את כל הפונקציונאליות הנדרשת: שעונים והתרעות על מצב הרכב, אפשרויות ניווט, כיוון ושמיעת רדיו, חיבור לסמארטפון, כיוונון המזגן והיד עוד נטויה. גם תעשיית ה"תוספים" לרכב חוגגת – מכיסוי מושב והגה דרך מראות פנורמיות וכלה במסכים למושב האחורי.

 

גם אם לפריטים השונים יש את יתרון הנוחות, הרי שלרובם יש גם חסרון אחד מרכזי והוא שהם עלולים לפגוע בריכוז שלנו בכביש וכתוצאה מכך להפחית את בטיחות הנסיעה. אולי עדיף להשקיע בביטוח חיוני ומקיף, במקום להשקיע בגאדג'טים שלאו דווקא יתרמו לבטיחותנו? יותר מזה, אם נבצע השוואת מחירים לביטוח רכב אפילו נוכל להוזיל את הוצאות הרכב שלנו עוד יותר. אז על אילו תוספות, לרכב ולמינוס, כדאי לוותר ולמה הן מסוכנות?

מראה פנורמית

מראה פנורמית, למרות שמה המרשים, לא תורמת באמת להגדלת שטח הראייה. מה היא כן עושה? מצמצמת את יכולת אומדן המרחק של הנהג, מנטרלת את תכונות האנטי-סינוור המגיעות מובנות במראה המקורית של הרכב ואף עלולה להתנפץ לרסיסים בעת תאונה ולגרום נזק לנהג והנוסעים.

כיסויי מושבים והגה

כיסויי מושבים, שתפקידם להגן על ריפוד הרכב מפני קרינת שמש יוקדת או לכלוך, עלולים לגרום לפגיעה בנהיגה מכמה היבטים. ראשית בדי הריפוד, במיוחד הזולים שבינם, אינם מוגנים מפני שריפה ועלולים לפגוע בנוסעים אם בזמן תאונה מתלקחת אש ברכב.

שנית, בדים אלו לעתים מחליקים ואינם עוזרים "לתפוס" את הנוסעים במקומם בעת תאונה. שלישית, ואולי החשוב מכל, הם עלולים לפגוע בפעולת כריות האוויר, במיוחד כריות הצד. כריות אלו מורידות באופן מהותי את הסיכוי וחומרת הפגיעה בעת תאונה וכאשר הן אינן פועלות הנזק יהיה רב יותר לנהג ולנוסעים.

 

אולי עדיף להשאיר את מושבי הרכב ללא כיסוי ולהשקיע את הכסף והזמן בהשוואת ביטוח חובה, כך לפחות תדעו שאתם מכוסים ותקבלו כיסוי כספי במידה ונגרם נזק אפילו לאחר שכריות האוויר פעלו כשורה.

 

גם כיסויי ההגה שנוטים להתרופף לאחר שימוש אינם בטיחותיים. במקרי חירום עלול הנהג למצוא את עצמו מסובב בחוזקה את כיסוי ההגה בלבד. הגנה מפני השמש והתחממות יתר של תא הנוסעים והנהג חשובה – אבל עדיף לבחור בציילונים קלים הניתנים לקיפול לפני תחילת הנהיגה.

האם הטכנולוגיה החדשה היא בטיחותית?

טכנולוגיה חדשה כמו זיהוי קולי או מסכי מגע הם דבר שבא לחסוך הסחות דעת מהנהג, אבל הן עלולות דווקא להגביר את הסחות הדעת במקרים רבים. במקרה של זיהוי קולי למשל הטכנולוגיה עדיין איננה מושלמת – המערכת לעתים מתקשה בזיהוי קולי של אנשים עם מבטא, או צינון.

אין ספק שעדיף להגיד "תתקשרי הביתה" והמערכת כבר תדע להתקשר, לחבר את הסמארטפון ולהפעיל את הרמקולים, אבל כאשר אומרים למערכת "תתקשרי הביתה" והיא מתחילה לשאול אותך אם התכוונת לבית הקפה או לבית הספר, או שהיא אומרת לך שהיא לא מבינה מה זה "תתקשרי" אז תשומת הלב של הנהג מופנית מהכביש אל התנהלות את מול האתגר הקולי ולמעשה יוצר הסחה גדולה אף יותר.

מסכי מגע כמו גם הוראות קוליות לא תמיד מוכרים לנהגים מבוגרים יותר. אם בני העשרים יודעים לעבוד אינטואיטיבית עם מסכי מגע והם אינם מהווים הסחת דעת משמעותית עבורם, בני החמישים פלוס יתקשו יותר. עבורם, מסכי המגע עלולים להוות הסחת דעת יותר מאשר עבודה עם לוח המכוונים הישן שאולי לא הכיל את כל הפונקציות במקום אחד, אבל הם כבר ידעו אינסטינקטיבית לשלוח יד ולכוון את מיזוג האוויר בלי להתרכז במסכי המגע החדשניים.

הסחות דעת ואביזרים רופפים

שתי סכנות גדולות בעת הנהיגה הן הסחות הדעת אשר עלולות לגרום לתאונה ודברים שאינם מקובעים היטב למקומם שעלולים לגרום נזק כאשר הם מתפקדים כקליעים בתאוטה המהירה שקיימת בעת תאונה. הסחות דעת קיימות ומובנות בטכנולוגיה החדשה, אביזרים רופפים קיימים בעיקר בקטגוריית התוספים לרכב, שאינם בהכרח בטיחותיים או מותאמים לרכב ואפילו כאלו שמשמשים לאסתטיקה בלבד.

 

מי שאינו מורגל בשימוש בטכנולוגיה החדשה רצוי שיתאמן לפני שיתנסה בכך בתנאי אמת על הכביש, ועל התוספים השונים לרב רצוי לוותר. גם אם הרכב נראה מגניב במיוחד עם האורות הנוספים, ייתכן בהחלט שאלו יגרמו לסנוור הנהגים הבאים ממולכם אז מה עדיף – אור כחלחל או פגיעה גופנית?

 

תמונה מאת Shutterstock